Снимка: iStock
Икономисти прогнозират, че тези пазарни практики ще продължат дълго
Във Франция се чудят как да помогнат на бедните, а във Великобритания се опитват да подведат тези, които все още могат да си позволят да пазаруват от обикновените магазини.
Проучване на Острова показа, че все повече производители и търговци заблуждават купувачите, намалявайки грамажа на предлаганите стоки.
Социален магазин отвори врати в Ница
За разлика от България, където сме свикнали да ни ударят в кантара, особено на пазарите за плодове и зеленчуци, тук доскоро това се смяташе за нечувано заради голямата конкуренция между търговците. Икономическата криза и рекордната инфлация през последните години обаче промениха това. След като хората започнаха да купуват по-малко заради растящите цени, производители и търговци прибягнаха до трикове, за да омекотят поне видимо поскъпването. Част от тях намалиха с по няколко грама стоките си, а други взеха да използват по-евтини продукти за изработването им. Първоначално твърдяха, че това е временна антикризисна мярка, докато инфлацията спре да расте. Но дори и след като това се случи през последните месеци, никой не бърза да се връща към старото по-добро съотношение между цена, количество и качество.
Намаляване на пакетчетата чай в кутиите, на месото в колбасите и хигиенична вода за уста, са само част от десетките примери, до които изследващата британския пазар организация Which се е натъкнала. Проучване сред потребители сочи, че в момента плащат с 21% повече за 17 на сто по-малко количество стоки.
Социалните мрежи са пълни с примери, но търговците казват, че промените идват от производителите. Те пък от своя страна се оправдават с растящи производствени разходи и желание да запазят по-достъпни стоките си. И едните и другите не смятат, че по този начин подвеждат купувачите, защото всяка промяна надлежно се отразява върху етикета. Вярно с по-дребен шрифт, но човек наистина може да види, че в наденичките има 72% месо или пък, че любимият шоколад е с 5 грама по-малък, но с 23 пенса по-скъп.
Икономисти прогнозират, че тези пазарни практики ще продължат дълго. Първо, защото в момента и производителите и търговците са съсредоточени единствено върху намирането на начин да ограничат поскъпването на стоките на фона на растящи производствени разходи. Освен това всяко връщане към стари опаковки и съдържание изисква поредица от изменения в производствения процес, които също отнемат доста време.