Вижте и няколко съвета за преодоляването им

Интервютата за работа са вълнуващо преживяване, особено ако ти се налага за първи път да защитаваш позицията си пред хора, от които зависи бъдещото ти професионално развитие. Дланите ти се потят, кръвното ти скача, получаваш нервни тикове. Информацията в мозъка ти се върти като подивял хамстер в клетка – всичко предварително намислено се превръща в бяло петно.

 

Е, невинаги ситуацията има толкова смущаващ облик, но е факт, че понякога интервюто за работа тежи дори повече от добре написаните CV-та и мотивационни писма. Затова трябва да дадем всичко от себе си, за да запазим самообладание и извадим на показ всичките си положителни качества. Никак не е приятно да изгубиш шанса си за желаната работа заради притеснение… или недостатъчна подготовка!

 

Ето и някои от най-фрапиращите грешки при кандидатстване за работа, публикувани от Business Insider.

 

23. Да се появиш 20 минути по-рано.

По-ранното пристигане може да ти се струва чудесна идея, но това излишно притиска интервюиращите. Хората предварително са преценили колко време могат да отделят за теб. Прекаленото подраняване може да ги подразни и да ги обърка – с какво да запълнят допълнителното време? Разбира се, никога не бива да закъсняваш, но 5 минути по-рано са напълно достатъчни, за да покажеш уважение към времето на събеседника.

Съвет: Ако все пак си нетърпелив и си пристигнал на мястото значително по-рано от уговореното време, намери близко кафене и се мотай там, докато срещата наближи.

 

22. Да говориш общи приказки.

Имаш само един куршум. Изстреляй го умело, така че максимално да демонстрираш знанията и уменията си. Опитай се да бъдеш възможно най-специфичен в изказванията си. Не отговаряй на въпросите с „Да” или „Не” – това оставя впечатление сякаш интервюиращият води разговора, а не бива това да се случва. Действай като професионален комуникатор.

Съвет: Преди да пристъпиш към интервюто, прегледай миналите си проекти, с които се гордееш най-много. Детайлите се забравят лесно, макар и работата да е лично твоя.

 

21. Да не вземеш CV-то със себе си.

Винаги носи принтирано копие на автобиографията си. Това подсказва за организираност и подготвеност на кандидата.

Съвет: Донеси повече от едно копие, в случай че интервюиращият е повече от един.

 

20. Печатни грешки в мотивационното писмо или CV-то.

Нивото на владеене на писмен и говорим майчин език издава нивото ти на интелигентност или поне показва възможността ти да запомняш правилата в езика. Граматичните и пунктуационните грешки са абсолютно недопустими. По друг начин стои въпросът с печатните, те са изцяло грешки от невнимание, но това слабо вълнува бъдещия ти шеф. И най-умните хора правят грешки, но се постарай във важните документи те да отсъстват.

Съвет: Помоли някой друг да прегледа писмото и автобиографията ти преди да ги изпратиш.

 

19. Да имаш лош дъх.

В офиса често забравяме да пием вода, в резултат на което устата ни се изсушава.

Съвет: Преди срещата вземи дъвка, но после не забравяй да я махнеш. Не разговаряй с хората, дъвчейки.

 

18. Да не разкажеш позитивна история от твоя живот.

Кой си ти? В какво си добър и какво искаш да правиш с живота си? Работодателите предпочитат положителните личности. Така че бързото разказване на интригуваща история от живота ти, веднага ще предразположи събеседниците към по-благосклонна преценка.

Съвет: Напиши предварително какво искаш да разкажеш и репетирай пред приятел.

 

17. Да бъдеш прекалено саркастичен или негативен.

Не очакваме от теб да бъдеш шоумен, но ако те назначим, ще прекарваме значителна голяма част от денонощието с теб, затова не искаме да бъдеш начумерен.

Съвет: Просто бъди мил. Усмихвай се.

 

16. Да бъдеш арогантен.

Разбира се, имаме интерес да те назначим, но това не означава, че си звезда и компанията ни няма да просперира без теб.

Съвет: Това, че си на интервю, не значи, че си получил работата. Все още трябва да ни „продадеш” знанията и уменията си.

 

15.  Да нямаш никакви познания в сферата, в която кандидатстваш.

Ако отиваш на интервю за работа, това означава, че трябва да си информиран по актуалните въпроси, свързани с технологията, политиката, икономиката. Не е изключено да тръгне дискусия по тези наболели въпроси. Така че, ако отговорът ти е само „Хм…”, няма да сме много впечатлени!

Съвет: Подготви се! Напиши си опорни точки по актуални теми, които те вълнуват повече, те ще ти помогнат, ако замръзнеш.

 

14. Да прикачваш прекалено много имейл връзки.

Работодателите не обичат много да свалят имейл връзки и причината са рисковете със софтуерите.

Съвет: Бъди точен с описанията. А ако прилагаш линкове, нека те са към профила ти в LinkedIn, там виждаме най-важните неща за професионалните ти качества.

 

13. Ако си облечен с тениска на Backstreet Boys. 

Разбираме, ти си млад и готин. Ние също харесваме Backstreet Boys.

Съвет: Бъдете стилни. Най-подходящото облекло за мъжете е риза и вратовръзка. Дамите имат по-голяма възможност за разнообразие. В зависимост от вкусовете – риза с панталон, риза и пола два пръста над коляното или рокля със същата дължина. Средно високите токове са препоръчителни.

 

12. Да виждаме котката ти как се разхожда, ако интервюто протича на видео чат.

Често използваме Skype или Google Hangout. Видео интервютата може и да изглеждат по-неформални, но това не означава, че трябва да бъдеш неподготвен: Бъди сигурен, че на заден план няма да видим мръсните чинии в мивката или прането, което се суши до отворената врата на банята.

Съвет: Почисти и подреди стаята си. Особено в частите, обхванати от обектива.

 

11. Обсъждането на заплата още на първата среща.

Наясно сме, че не искаш да си губиш времето. Но ако питаш за заплатата още на интервюто, може да изглеждаш неадекватно.

Съвет: Запомни, че интервюто за работа е процес. Трябва първо да ни покажеш какво можеш да ни предложиш, а след това да обсъдим и въпроса със заплащането.

 

10. Да прикачваш в CV-то си снимка с домашните любимци или децата – или пък да използваш лоша снимка в Twitter, LinkedIn и Google + акаунтите.

Ако използваш личните си акаунти при кандидатстване за работа, постарай се да не виждаме пухкавото ти животинче.

Съвет: Попитай познат как обективно изглеждат профилите ти в социалните мрежи.

 

9. Да забравиш да оставиш имейла си за контакт.

Когато отхвърлим добър кандидат, обикновено това е защото не сме получили имейл за контакти. Имаме нужда от хора, които наистина искат да работят с нас. Оставянето на имейл е равностойно на голямо „благодаря”.

Съвет: Не е необходимо да правите много. Достатъчно е в края на формата за кандидатстване да напишете: „Ако имате други въпроси…” и да оставите имейла си.

 

8. Да напишете някои кариерни „обективности” в началото на CV-то.

Това е често срещана грешка при младите кандидати – те изтъкват всичките си минали отличия, дори ги преувеличават. Не правете това!

Съвет: Очакваме да видим най-много една страница, свързана с образованието и предишния ти професионален опит. Най-напред в CV-то трябва да стоят специфичните умения, от които се интересуваме.

 

7. Да се опитваш да ни впечатлиш с нетрадиционна креативност.

Търсим отговорни и разумни хора, а не странни типове, които да ни отвеят умовете. Една апликационна форма започнала с „Аз съм хамелеон…”. Кандидатът веднага отпаднал.

Съвет: Искаме да ти имаме доверие, затова се дръж и комуникирай като зрял и осъзнат индивид.

 

6. Да ни изпратиш видео резюме.

Нуждаем се от лесни за принтиране резюмета, които да покажем на HR-ите си, така че едновременно да сравним кандидатите. Нестандартните формати са напълно безполезни.

Съвет: Най-доброто решение? Приложи профила си в LinkedIn. Така, ако имаме интерес, ще можем да видим и визитната ти картичка във видео формат.

 

5. Да не приложиш профила си в LinkedIn.

Казваме ти ясно: Когато ти се налага да сравняваш хиляди CV-та, LinkedIn e наистина полезно приложение, защото превръща всички автобиографии в еднакъв формат – така можем по-лесно да сравним кандидатите.

 

4. Да ядеш сандвич по време на срещата.

Ако обсъждаш бъдещата си работа с интервюиращия „на кафе”, никога не си поръчвай сандвич. Яденето на бърза храна е много разсейващо и неуважително.

Съвет: Пий кафе, чай или вода. Избягвай алкохолните напитки.

 

3. Да „нямаш енергия”.

Опитай се да балансираш оптималното ниво на енергия, което да ни покажеш. Разбира се, няма да очакваме от теб да подскачаш налудничаво, но не искаме срещу нас да седи меланхолична, интровертна личност.

Съвет: Ако ни покажеш, че се радваш да работиш при нас, ние ще ти покажем, че се радваме да те назначим.

 

2. Мъжете да забравят да се избръснат.

Брадите и мустаците са модерни, но не е най-добрата идея да ги „разходим” на интервюто за работа – неподходящо е.

Съвет: Ако все пак сте фен на лицевото окосмяване, уверете се, че брадата и мустаците ви са добре поддържани и спретнати.

 

1.  Да направиш апликационната си форма три страници, когато нямаш достатъчно опит.

Не се притеснявай, ако CV-то ти не изглежда достатъчно пълно.

Съвет: По-добре да бъде по-малко като обем, отколкото запълнено с излишна информация.

 

Стажант-репортер: Мария Ивайлова