За това сигнализираха зрители на NOVA, станали жертва на схемата

Търговци подмамват възрастни хора с оферти за съдове за здравословно хранене на космически цени срещу банков кредит. За това сигнализираха зрители на NOVA, станали жертва на схемата.

Потребителите се атакуват по телефона с обещания за подарък при покупка на уникални прибори и съдове. Така обаче се набират за рекламни презентации на скъпи продукти, които агресивно са им предлагани да закупят, става ясно от жалбите им.

Преди години същата схема търговецът е прилагал и при продажба на техника и одеяла, възглавници и матраци за здравословен сън.

Една от жертвите е жена от търговищкия край, която получава обаждане по телефона с покана за  участие в презентация на тема: „Здраве”. Обещават й много изненади и подаръци. След кратко колебание, тя решава да отиде да види какво предлагат всъщност. Планираната беседа бързо се превръща в реклама на съдове и прибори за здравословно хранене.

„Посрещнаха ме, седнахме, казаха първо телефоните да изключим, след което започнаха а говорят за тенджерите, готвиха даже. Дадоха ни едни картички, които имаха номера, с този номер играхме в томболата”, разказва потърпевшата.

 Всеки, който спечелил от томбола, получил като награда възможността да купи съдовете на преференциална цена. Тези, които нямали парите накуп, можели да вземат кредит на място. Пред погледа й се разиграва истинска еуфория след офертата за по-ниската цена на тенджерите.

„В началото започнаха със здравословно хранене, колко е нужно за нас като цяло, в един момент започнаха да говорят за стоки на изплащане, как тези, които сме тук на презентацията можем да си закупим въпросните тенджери на цена от 900 лв. при реална цена 4500 лв. И хората бяха възхитени. Започнаха едни договори, едни лични карти да се подмятат от място на място и аз исках да си тръгна”, разказва друга жена.

Нашата героиня обаче била сред печелившите. И бързо се възползва от промоцията.

„Като казаха 900 лв. цената – аз казах, че с разсрочено плащане мога от пенсията да отделям”, разказва възрастната жена.

Към тенджерите на промоция, търговците й обещават различни подаръци при подписване на договора за стоков кредит. Едва когато се прибира вкъщи, обаче разбира какво е подписала.

„Тя е закупила индукционен котлон, който струва 600 лв., домакински съдове за 900, камина за 2800 лв. и кухненски ножове за 400 лв.”, разказва дъщерята на измамената. „Уж подаръци, а общата сума, която тя трябваше да заплати беше 3600 лв., а с лихвите от стоковия кредит ставаше над 5 000 лв. Мислила, че купува за 900 лв. кухненски уреди и включително към тях подаръци, а в крайна сметка се оказва, че всичко се заплаща. получава пенсия 300-350 лв. – с какво ще се изхранва като изплаща такава сума? Това е просто непосилно”, разказва дъщерята.  

Веднага след като разбира, че е подведена да подпише кредит  не само за тенджера, а за космическа сума, жената търси връзка с търговеца. По телефона й обясняват, че ако реши да се откаже, трябва да подпише нов договор за по-малка сума като върне част от подаръците и да плати разходи за застраховки и транспорт.

„Не можете да анулирате, щом няма да подпишете договора, който ще ви донесат. Той е написан, изпратен, ако не го подпишете, ще плащате и двата договора”, разказва потърпевшата.

Повечето хора, които са присъствали на презентацията, били възрастни, разказват  поканени. Самите те, след като се почувствали излъгани, предпочитат да останат анонимни. Телефоните на потенциалните клиенти в залата пък били изключени и така не можели да се консултират с близките си. А представянето на съдовете било сладкодумно и омагьосващо, разказват поканените.

Екип на NOVA потърси търговеца. Справка в Търговския регистър показва, че дружеството е регистрирано в Пловдив с капитал от 10 лв. през 2017 година. А собствениците са полски граждани. В писмен отговор до нас от фирмата отричат потребителите да са били заблуждавани.

 „Договори за стоков кредит се сключват, когато потребителят няма възможност или не желае да заплати цялата цена на продукта чрез еднократно плащане… За целта сме създали организация, която позволява на нашите търговски представители да предлагат сключване на договор за стоков кредит на място…”

 „Преди подписване на договора, на потребителя се предоставя цялата необходима преддоговорна информация съгласно изискванията на Закон за защита на потребителите, включително погасителен план със всички срокове и такси по изплащане на кредита”.

От дружеството- организатор отричат  презентациите да протичат под ключ.

 „Категорично няма заключване на потребителите в залите, в които се провеждат презентациите. Евентуално заключване би било престъпление по смисъла на НК и няма как служителите да си позволят такова своеволие”.

В Комисията за защита на потребителите само за последните две години има над 220 жалби срещу същия търговец. От там обясняват, че всеки, който реши да се откаже от покупката, по закон може да го направи в 14-дневен срок, тъй като става дума за продажби извън търговски обект.

„Търговецът определено отказва по различен начин, с различни приоми да получи стоките обратно и да върне парите. Ние заради хипотеза сме се произнесли за наличие на нелоялна търговска практика – съответно сме наложили и санкция в размер на 10 хил. лв. на този търговец, в момента обаче този казус е в съда и очакваме произнасянето на съда. Във всички случаи, когато ние сме установили, че правото на отказ е препятствано, ние сме налагали административни санкции, които могат да стигнат до 3000 лв. за всеки конкретен случай”, обясни Димитър Маргаритов – Комисия за защита на потребителите.

Натиск върху клиентите не е оказван, категорични са организаторите на презентациите.

„Дружеството не прилага агресивна търговска практика спрямо потребителите. Никога не сме използвали принуда при подписване на договорите за продажба и стоков кредит. Подобни твърдения неколкократно са излагани от възрастни хора като оправдание пред техните деца и внуци за това, че са купили сравнително скъпи изделия за домакинството…”

От дружеството отговориха конкретно каква част от клиентите са им възрастни хора.

 „…възрастните хора не са сред предпочитаните от нас клиенти, тъй като много често след като са подписали договори, се отказват от тях под давление на свои роднини.”

Според експертите обаче всеки един посетител на беседите е внимателно подбиран от организаторите. И прицелването към възрастни хора не е случайно.

„Те са по-податливи на такива изкушения – не четат условия, по-трудно разбират какво им се предлагат, имат и повече свободно време, за да присъства и в крайна сметка резултатът го знаем”, обясни Богомил Николов – потребителски експерт.

„Това много работи при хората, които имат дефицит от контакти, дефицит от близки хора. Това е един вид задоволяване на потребността от общност. Това е ефектът на мажоретката – бъдете с нас, ние сме вашия партньор в здравословно хранене, с нашите продукти дългосрочно ще бъдете здрави”, обяснява психологът Антонина Кардашева.

Всеки елемент от презентацията също е добре премислен, за да се може бързо да се вземе решението за покупка, твърди психологът Антонина Кардашева. Според нея става дума за явна манипулация на потребителите.

Питаме и търговеца – на какъв принцип се подбират потребителите и каква е цената на съдовете, които предлагат.

 „Регулярната цена на комплект домакински съдове възлиза на 3500 лв. Здравословният ефект при използване на нашите домакински съдове е следствие от обстоятелството, че те са предвидени за готвене без използване на мазнина.”

Потребителите недоумяват и как организаторът на презентациите се е снабдил с телефоните им. На този въпрос отговорът на фирмата е:

„Набирането на участници в презентациите е възложено на друго дружество, което ни предоставя данните на заявилите участие лица.”

Клиентите, които се откажат от покупката в законовия срок, не трябва да подписват никакви нови договори, категорични са потребителските експерти.

Ако влезете в капана на изкушаващите оферти, но изпуснете законовия срок от 14 дни, за да поправите грешката си– оставате и с тенджерите, и със задължението да изплатите кредита за тях през следващите две години. Така че, внимавайте на какви търговски трикове се поддавате и никога не бързайте да вземате решение под въздействието на атрактивни  презентатори.

Очакваме и Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във Facebook: Georgi Georgiev Nova TV.