До началото на април жертвите на катастрофи в цялата страна са 105
Вътрешният министър Бойко Рашков коментира данните за пътната обстановка у нас. От МВР забелязват повишение на някои показатели по отношение на тежките ПТП. „Установихме причините за влошаващите се данни и подготвихме проект - Закон за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата”, каза Рашков.
Тежка катастрофа край Разград, има загинал (ВИДЕО+СНИМКИ)
По думите му повечето експерти, с които е обсъден проектът, са били „за” промените. В България до началото на април са станали 1220 тежки ПТП със 105 жертви, а 1530 души са били ранени. Най-голям ръст на цифрите в черната статистика се забелязват в София и Пловдив.
Според министъра на вътрешните работи е повече от ясно, че у нас състоянието на пътищата и качеството им пряко влияят върху броя на тежките ПТП-та. От 1 януари до 4 април 2022 г. катастрофите, станали по магистралите у нас, са 31, загиналите са четирима, а ранените - 39. По първокласните пътища в страната цифрите са следните: 105 тежки катастрофи, 22 загинали и 138 ранени. Статистиката сочи още, че неправилните маневри, несъобразената скорост, неосигуряването на предимство, както и неспазването на дистанция са сред основните причини за възникване на инциденти.
По думите на Бойко Рашков Съюзът на българските автомобилисти и БЧК са одобрили промените в Закона, включително тези за намаляване на скоростта по пътищата. В същото време се предлагат и много по-високи глоби за немалка част от нарушенията на пътя. Проектът предвижда увеличение на глобите за най-драстичните нарушения на скоростта. При превишение над 40 км в час в градски условия санкцията е 600 лева, но предложението е вече шофьорът остава без книжка за 2 месеца.
„Стремежът на законопроектът е да се санкционират, респективно - да се изведат от пътното движение само онези водачи, които по най-груб нарушават правилата за движение”, заяви Бойко Рашков – министър на вътрешните работи.
„Контролът и глобите респективно – това са цялостната част за безопасност на движението по пътищата. Никой не може да се очаква с една мярка да се направи въздействие върху цялостната картина”, подчерта и Росен Рапчев - Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
За голяма част от нарушенията вече се предвижда и точно фиксирана глоба.
„Спреният водач, ако наруши правилата ще бъде санкциониран, но с наказание, което ясно е написано и са реална опасност за останалите”, подчерта Рашков.
Той посочи, че и заради окаяното състояние нa пътищата стават тежки катастрофи. „У нас състоянието на пътищата, качеството на пътищата пряко влияе върху броя на тежките ПТП. Онези, които строят пътищата ги няма. Това е заключението. Изглежда, не проявяват интерес”.
От Пътната агенция отговориха, че на дискусията днес е имало двама техни представители. И още – предвидено е властите да събират глоби по-лесно.
„По-големият проблем при нас е връчването, а не събирането. След влизане в сила на тези глоби преминават за автоматично събиране от НАП, където се образуват изпълнителни производства”, заяви Калоян Драганов – началник на отдел „Пътна полиция”, ГДНП.
„Гражданите ще имат възможност да проверяват онлайн дали имат издадени наказателни постановления или глоби. Онлайн ще имат възможност дори да ги верифицират и платят”, категоричен е Рапчев.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.