Глоба за разходка по бански: Мярка за въвеждане на ред или за пълнене на бюджета?

Предстоят промени в регулациите, които ще засегнат туристите в Европа. Солени глоби и нови правила ще влизат постепенно в сила, като целта е повишаване на сигурността и гарантиране на качеството на туристическото преживяване. По темата в ефира на „Твоят ден“ говори Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма.

„Когато говорим за туризъм, първото нещо, за което трябва да говорим, е сигурността. Ситуации като ставането на пътници преди самолетът да е спрял създават риск – от падания при маневри до падащи куфари от багажните отделения. Новите регламенти целят изграждане на култура на пътуване и спокойствие за всички“, обясни Занков.
По думите му проблемът е по-осезаем в страни като България, Италия и други дестинации в Южна и Източна Европа, където пътниците често нямат търпение да напуснат самолета веднага.
„Няма да има глоби още от първия ден. Ще има информационни кампании, време за адаптация и постепенно прилагане на регулациите. Важно е хората да знаят защо се прави това и какво печелят от новите правила,“ коментира експертът.
 
Занков посочи, че подобни правила вече съществуват – например при спазване на флаговете по плажовете или ограничаване на достъпа в морето при определени условия. „Трябва да сме отговорни не само към себе си, но и към живота на другите,“ допълни той.
 
Глоба за разходка по бански: мярка за ред или за пълнене на бюджета?
 
Като пример за нови рестрикции Занков посочи Португалия, където в курортния град Албуфейра глобата за разходка по бански извън плажа достига до 1500 евро. „Това не е мярка на ЕС, а местна политика. Хотелите отдавна имат подобни правила – в ресторанти не може да се влиза по бански, дори при All Inclusive. Целта е да се поддържа ниво на услугата, а не да се пълни общинският бюджет“, подчерта експертът.
 
Свръхтуризмът – новото предизвикателство
 
„Много дестинации страдат от свръхтуризъм – Венеция, Амстердам, испанските крайбрежни градове. Туризмът носи работни места и икономически ползи, но нарушава качеството на живот на местните. Когато градът е претъпкан с туристи, трудно можеш да се чувстваш добре в собствения си дом“, каза Занков.
 
Решението според него е устойчив и „умен“ туризъм: тясно сътрудничество между общини, бизнес и граждани, умни приложения за планиране на туристопотока и насочване към алтернативни дестинации.
„Дълго време Европа беше възприемана като най-либералното място за пътуване – правиш каквото си искаш. Но трябва да разберем, че когато пътуваме, ние сме гости. В Дубай или Азия хората лесно приемат местните правила, време е и в Европа да има стандарти, които да пазят и туристите, и местните жители“, обясни той.
 
Нужни ли са подобни мерки и у нас?
 
„Да, необходимо е. Туристическият продукт вече не е само море и хотел – включва екстремни преживявания, дегустации, културни маршрути. Всичко това трябва да бъде регулирано със стандарти за сигурност, качество на услугата и уважение към местната култура и обслужващия персонал“, заяви Занков.
 
Ще доведат ли регулациите до по-високи цени?
 
„Цените в туризма се покачват основно заради по-високи разходи за услуги и продукти. Новите регулации сами по себе си не би трябвало да вдигнат цените, стига да бъдат добре комуникирани. Важно е да държим стабилна ценова политика, особено на прага на еврото“, каза експертът.
Редактор: Цветина Петкова