Според анализатори във време на криза продажбите на дребни луксозни стоки нарастват
Докато у нас продължаваме да говорим за „потребителска кошница”, по света стават популярни съвсем други измерители за състоянието на икономиката или удовлетворението на хората.
Пример за това е „ефектът на червилото”.
Според анализатори във време на криза продажбите на дребни луксозни стоки като червила нарастват. Причината е, че хората предпочитат да си купуват малки и луксозни продукти, които да им вдъхнат психологическата увереност, че могат да живеят добре във време на несигурност.
Така например, след атентатите от 11 септември, продажбите на скъпо червило в САЩ са се увеличили.
Видният социолог Джулиет Шор също описва подобни случаи в една от книгите си.
Интересен факт е, че жените, които все пак не се ограничават до червила във време на криза, си купуват обувки с по-високи токове, както и по-дълги поли. Това уравнение сочи, че полите на дамите се скъсяват във време на растеж.
В подобна ситуация поведението на потребителите се променя и в друга посока. По време на криза хората по-често излизат на срещи и влизат в кина. Най-големият скок в посещенията на филми е регистриран през 30-те, по времето на Голямата депресия. В същото време се намаляват и посещенията на питейни заведения.
Когато икономиката изпитва затруднения, спадат и продажбите на памперси. В същото време се увеличават оборотите при лекарства и консервирани храни.