Това предложение за промяна в Наказателния кодекс вече е записано и се очаква да бъде дискутирано
До 8 години затвор за кражба на релси поиска транспортният министър Данаил Папазов. Той ще предложи суровите наказания да бъдат включени в новия Наказателен кодекс.
Строгите мерки идват след поредния тежък инцидент с влак в събота, когато заради кражба на скрепителни елементи няколко вагона от композицията се преобърнаха край гара Яна.
Два дни след инцидента преобърнатите цистерни все още не са преместени. Десетки служители с тежки машини се опитваха да възстановят релсовия път. По предварителни изчисления това ще струва около 200 хиляди лева. А такива болтове и скрепителни елементи най-често стават обект на кражба.
Почти 6800 километра релси кръстосват България. Състоянието им се следи от кантонери, но трудно всеки метър от инфраструктурата може да бъде охраняван 24 часа. Веселин Кирев от години се занимава с проблемите в транспорта и твърди, че подобни инциденти могат да бъдат избегнати.
Всяка година кражбите от железопътната инфраструктура са повече от 800, а щетите са за милиони.
По-лошото – подобни инциденти застрашават сигурността на пътниците и могат да завършат с трагичен край. Кражбата дори и на един болт от пътя може да доведе до дерайлиране на влака и десетки жертви.
В същото време в пунктовете за метали изкупуват всичко - въпреки че по закон нямат право, а и трябва да искат лична карта при сделката. Затова от транспортното министерство предлагат кражбата на релси да завършва със затвор.
По света проблемът е решен с така наречената железопътна полиция. Френските железници например разполагат с безпилотни самолети, които постоянно обследват трасето на железниците – особено на места, където рискът от кражби е по-голям.
Посегателствата върху релсите са най-вече в гарите с най-натоварено влаково движение.
В четвъртък в Министерството на транспорта ще бъдат обсъдени средствата, които страната ни ще получи за транспорт от Брюксел. Тогава ще стане ясно колко от тях ще отидат за модернизиране на железопътната инфраструктура.