Звездата загуби битката с рака

 

Легендарният певец Дейвид Бауи почина на 69-годишна възраст. 


Звездата тайно се бори с рака в продължение на 18 месеца.

Highslide JS
 

 

Синът на Бауи, Дънкан Джоунс, също потвърди скръбната вест в своя „Туитър” акаунт. 

Още по темата

 

"10 януари 2016 - Дейвид Бауи тихо си отиде днес , заобиколен от семейството си, след смела 18-месечна битка с рака", оповестява се в социалните мрежи, като съобщението призовава близките на Бауи да не бъдат притеснявани в трудния момент. Въпреки, че певецът си е отишъл вчера, официалното потвърждение бе разпространено тази сутрин.

 

Постът в социалните мрежи бе потвърден от публицистът на Бауи, потърсен от Sky News.

 

Фенове на Бауи, хора на изкуството и политици му отдадоха почит. Сред тях са британският министър-председател Дейвид Камерън, бившият британски министър-председател Тони Блеър, генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг и поп звездата Мадона.

 

 "Израснах, слушайки Дейвид Бауи. Той беше майстор на превъплъщенията, които винаги бяха сполучливи. Огромна загуба" - написа британският министър-председател Дейвид Камерън.

 

Новината за смъртта на  Дейвид Бауи Пък предизвика вълна от над 5 милиона съобщения в „Twitter“ в понеделник. Въпреки че това не е рекорд, все пак броят на коментарите е „огромен“, отбелязаха от мониторинговата платформа „Визибрейн“. 

 

 

 

В петък звездата навърши 69 години, а заедно с това издаде нов студиен албум, 25-ти поред -  '★' – „Черна звезда” (Blackstar) – краят на близо 50-годишната му кариера.

 

 

Има музиканти, които са звезди, защото са превъзходни изпълнители с невероятни гласове, със силна харизма и присъствие на сцената. Има и такива, които освен великолепни изпълнители и музиканти, са променили и историята на музиката. Бауи е от вторите.

 

 

В памет на певеца, говорителят на Ватикана по културните въпроси публикува в социалната мрежа текста на легендарната му Space Oddity.  

Дейвид Робърт Джоунс е роден на 8 януари 1948г. в лондонския квартал Брикстън. На едва 19-години той вече е известен като певецът Дейвид Бауи. Именно пред 1967г. е издаден и първият му албум, кръстен на самият него – „David Bowie”.

 

Джоус се кръщава на американския колонизатор Джим Бауи – един от водачите на революцията в Тексас в началото на 19 век. Истинската слава на Бауи идва с втория му албум и едноименния хит от него – „Space Oddity” („Космически чудак”). През 70-те години Бауи бетонира себе си като една от легендите на хард рока във Великобритания и САЩ и същевременно провокира аудиторията с външният вид и поведението си. От това време е артистичното му алтерего Зиги Стардъст.

 

Бауи е един от флагманите на глем рок културата, като гримът и прическите му по това време провокират много въпроси относно сексуалността му. В интервюта от 70-те Бауи открито признава, че е бисексуален, въпреки че десетилетие заявява, че всичко е било експеримент, провокиран от времето и славата. Съпругата му по това време, Анджела Бауи, твърди, че Бауи и вокалистът на „Ролинг стоунс” Мик Джагър са имали хомосексуални отношения. От Анджела е и първият му син – Дънкан Джоунс.

 

В края на 70-те Бауи започва да експериментира с електронното звучене и записва, съвместно с Брайън Ено, т.нар. „Берлинска трилогия” – албумите “Low” (1977), “Heroes” (1977) и „Lodger” (1979).

 

 

 

В началото на 80-те се записани някои от най-популярните за масовата аудитория песни на Бауи – колаборацията с „Куийн” – „Under Pressure” и големият поп хит „Let’s Dance”. От същото десетилетие са и хитовете му „China girl” и „Modern Love”, както и кавърът на класиката „Dancing in the street”, заедно с Мик Джагър.

 

 

 

Известен е с това, че сменя както звученето на музиката си, така и превъплъщенията си. Рок саундът на "Changes" преминава в диско соул в "Young Americans", написан в съавторство с Джон Ленън. От сътрудничеството му с Брайън Ино се ражда албумът "Heroes". Особено голям успех има през 80-те години на миналия век със стилния "Let's Dance" и впечатляващо турне в Америка. Дейвид Бауи имаше много награди, включително и "Грами". 

 

 

 

 

До края на кариерата си Бауи не спира със стиловите експерименти, като пее и композира в редица жанрове на електронната музика, индъстриъл, соул и в други разновидности. Продължава и развиването на алтернативни персони, като „Тънкият бял дук”.

 

През 1992г. се жени за втората си съпруга, моделът Иман, с която остава до смъртта си.

 

Бауи живеешe далече от чуждите погледи от доста време. Говореше се, че е преживял инфаркт в началото на този век.

 

През 2004г. сп. "Ролинг стоун" го постави на 39-о място в списъка на 100-те най-велики рок-музиканти на всички времена и на 23-о място в класацията на 100-те най-велики певци на всички времена.

 

Още през 1996г. Бауи е приет в Залата на рок-енд-рол славата. 

 

Часове след оповестяването на смъртта му, АФП отдели 10-те най-емблематични негови парчета - пейзаж на кариера, разпростряна в 6 десетилетия и десетки музикални епохи.

 

1. „Space Oddity” (1969)

Първият голям хит на Бауи е и представянето на астронавта Майор Том (Major Tom) – една от многото различни персонификации на Бауи. Въпреки че е последвана от една от най-фамозните кариери в рок и поп музиката, „Space Oddity” остава може би най-познатата песен на Бауи.

 

2. “Life on Mars” (1971)

След 2 години без хит, Бауи се върна в орбитата с това театрално изпълнение, което се описва като „кръстоска между бродуейски мюзикъл и картина на Салвадор Дали”.

 

3. „Changes” (1971)

Въпреки че при излизането си дори не влиза в британския топ 40, парчето „Changes” (Промени) се счита за първоначален манифест на избрания творчески път на Бауи – радикалните му превъплъщения в нови и нови персони.

 

4. „Starman” (1972)

Легендарното парче въвежда може би най-известното алтерего на Бауи – Зиги Стардъст – същество от космоса, което носи надежда на земната младеж чрез радиото. Интересен факт е, че хитовата песен е включена в "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" в последния момент.

 

5. „The Jean Genie” (1973)

Това е пряката почит на Бауи за легендарния американски художник Анди Уорхол и цялото му обкръжение, от което в някакъв момент е част и британския певец. В заглавието обаче се има предвид френския писател Жан Жене. Бандата „Simple Minds” взимат името си от текста на песента.

 

6. “Young Americans” (1975)

Песента, с която Бауи и глем рока най-накрая пробиват на американския пазар. Текстът съдържа много препратки към движенията за граждански права през 60-те години и американския президент Ричард Никсън.

 

7. “Heroes” (1977)

Написана заедно с Брайън Ено, като част от „Берлинската трилогия” на двамата – албумите “Low” (1977), “Heroes” (1977) и „Lodger” (1979). По това време Бауи пребивава в Западен Берлин. Това е една от песните му, на които са правени най-много кавър версии, заедно с „Rebel Rebel”

 

8. Ashes to Ashes (1980)

Меланхоличният епитаф на Бауи за епохата на 70-те и собствената му борба с пристрастяването към кокаина са олицетворени от завръщането на Майор Том. Това е първият от много негови видеоклипове, в които звездата е в амплоа на арлекин.

 

9. „Let's Dance”

(1983) Въпреки комерсиалния успех на едноименния албум, отявлените фенове на Бауи силно критикуват поп подхода в него. Певецът по-късно ще опише периода като „годините, в които бях като Фил Колинс”.

 

10. „Blackstar” (2015)

В десетминутната заглавна песен от последния албум на Бауи, издаден на 69-тия му рожден ден и само два дни преди смъртта му, определено може да се долови поглед към собствения му край. В сюрреалистичния видеоклип жена пренася мъртъв астронавт, за който лесно може да се предположи, че олицетворява самия Бауи и много от персоните му, към извънземен град.

 

Чуйте един от най-любимите хитове на певеца!