Снимка: iStock
Оказа се, че професията е една от най-търсените в Европа
Оказа се, че професията шофьор на товарен камион е една от най-търсените в Европа. Недостигът на работници вече доведе до криза в снабдяването във Великобритания, където се стигна до прекъсване на доставките с горива за бензиностанциите, хранителни стоки за супермаркетите и части за заводите, пише "Дойче Веле". Със сходни проблеми много скоро може да се сблъска и Германия – най-голямата икономика на континента, предупреждават от Института по икономика в Кьолн.
Рекорден недостиг на шофьори на камиони в САЩ
Според експерта по пазара на труда Александер Бурщеде, който анализира динамиката на търсенето на шофьори в Германия, това е една от най-големите професионални групи в страната – повече от 560 000 човека въртят волана в Германия.
В началото на 2010 г. до края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни места и 50 000 безработни шофьори на товарни камиони. Тогава работодателите са можели да си избират шофьори, констатира експертът. Но само няколко години по-късно вече самите шофьори имат възможност да си избират работодатели в условията на устойчив икономически подем, когато търсенето на водачи рязко се увеличи.
През август 2018 г. разликата между броя на свободните работни места и броя на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони надхвърли 21 хиляди и достигна рекордно ниво.
Ще се справи ли Великобритания с недостига на шофьори?
В своето изследване Александер Бурщеде цитира заключението на научно-консултативния съвет към министъра на транспорта на Германия, според което „недостигът на шофьори на товарни камиони ще се превърне в неотложен политически проблем”.
Този проблем бе разрешен временно по време на кризата миналата година, но сега, когато германската икономика започна да се възстановява, въпросът възниква отново. Към септември 2021 г. свободните места вече са 6,6 пъти повече, отколкото са регистрираните безработни шофьори, въпреки че БВП на Германия дори не се е върнал на докризисните нива, уточнява ученият.
Демографският фактор има решаваща роля, обществото застарява
Александер Бурщеде вижда застаряването на населението в Германия като основополагаща причина за нарастващия дефицит на шофьори на камиони. Тази тенденция може да се види и в други европейски държави, затова недостигът на шофьори може да се разглежда като общоевропейски проблем.
Демографската ситуация около водачите на камиони онагледява общата тенденция на пазара на труда в Германия, подчертава експертът и посочва за пример прогнозата на Евростат, според която до 2030 г. населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8%, а ако не бъдат привлечени трудови мигранти, дори с 11,2%.
Евростат: Три района в България с най-много работници в сферата на транспорта в ЕС
Сред групите на професионалните шофьори този процес може да тръгне дори още по-бързо, тъй като средната възраст там е относително висока, се казва в изследването. В момента 14,5% от шофьорите са на възраст над 60 г., като в същото време делът на тази възрастова група сред всички наемни работници е средно едва 9,3%. Все по-трудно е към тази професия да се привлекат млади хора. Германия е страната, в която все повече жени започват да управляват товарни камиони.
Досега източноевропейците спасяваха ситуацията в Германия
Досега проблемите с недостига на шофьори бе решаван частично, благодарение на притока на чужденци, предимно от източноевропейските държави-членки на ЕС. От 2014 до 2019 г. делът на чужденците сред шофьорите на товарни камиони от 10,9% са достигнали 22,8%. Въпреки това, "потенциалът на трудовата миграция от Източна Европа се свива", отбелязва Александер Бурщеде. При всички случаи Германия е в много по-изгодна ситуация от Великобритания: Брекзит на практика затвори своя пазар на труда за квалифицирани работници от държавите от ЕС, включително за шофьори на камиони или цистерни с гориво.
Български шофьор на камион спечели 500 000 евро от лотария във Франция
Как да се разреши този проблем? Железопътната линия няма да може в обозримо бъдеще да поеме значителните обеми на настоящите товарни превози, цитира Бурщеде заключението на научно-консултативния съвет, а автономните автомобили все още не са готови за масово използване. Изводът, който се налага, е, че единственият вариант е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион сред млади и стари.
Въпреки че не се дават конкретни предложения, най-вероятно става въпрос преди всичко за повишаване на заплатите и подобряване на условията на труда. Според автора, „ненадеждните перспективи на заетостта не съдействат за привлекателността на тази професия”. Има се предвид скоростта и лекотата, с която работодателите уволняват шофьори по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да предоставят по-надеждни работни места на представителите на тази професия. В крайна сметка квалифицираните шофьори на камиони ще са в недостиг.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.
Редактор: