Коментар на полк. Любен Лозанов и Димитър Ставрев
Какви са заключенията от доклада на МО за катастрофата край "Граф Игнатиево"? Човешка грешка ли е единствената причина за фаталния инцидент? Пренебрегнали ли са пилотите мерките за безопасност? Темата в ефира на "Здравей, България" коментират дългогодишният военен пилот, отговарял за безопасността на полетите в Щаба на ВВС - полк. Любен Лозанов, и Димитър Ставрев, авиационен журналист в списание "Криле".
Какво означава „неоправдано висок риск при изпълнение на фигури от сложния пилотаж”
По думите на Ставрев докладът, представен във вторник, е технически и не може да бъде оспорван. "Какво е довело до това опитните пилоти да предприемат такъв риск? Аз лично нямам обяснение на този етап", каза той и посочи, че се надява да публикуват разговорите между пилотите и контролната кула. Според него от кулата могат да се намесят за друг тип поддръжка, която не включва указание за полети и извършване на фигури.
Той отбеляза, че учебният самолет е бил въоръжен по време на тренировъчния полет. "Това е нещо, което не можах да си обясня – летят въоръжени. За мен това е немарливост", заяви той и добави, че наличието на боеприпаси носи риск от самоотсрелване на зарядите. Според него не е необходимо самолетите да са въоръжени като тези от "Долна Митрополия", а обезоръжаването не е труден процес, но отнема време.
Според полк. Лозанов в случая става въпрос за грешка на екипажа на самолета. "По сиситемата на НАТО ръководителят на полетите отговаря за осигуряването на въздушно пространство за изпълнение на фигурата. След получаване на разрешение отговорността основно си остава в екипажа", каза военният пилот. Той допусна, че инцидентът донякъде се дължи на недостатъчните часове нальот.
Още по темата гледайте във видеото.
Редактор: Мира Мирчева