През последните месеци зачестиха инцидентите със скъсани кабели във водите му

Световни медии и политици следят разследването около кораба „Вежен“ и повредения кабел в Балтийско море. Те припомнят, че това не първият подобен инцидент в последните месеци. Припомняме, че българският плавателен съд беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който според властите там е повреден именно от този морски съд. Формално, корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността. Изпълнителният директор на „Параходство Български Морски Флот” категорично отхвърли твърденията за саботаж и е на мнение, че става въпрос за случаен инцидент, причинен от лошото време.

Кореспондентът ни в Германия Натали Пашева разказва как войната в Украйна превърна Балтийско море в зоната с най-много предполагаеми саботажи. На него имат излаз 9 държави. 8 от тях са членки на НАТО. Според експерти то е едно от най-натоварените морета в света.

Водите „се разбушуваха” през 2022 г. В началото ѝ избухна войната в Украйна, а пък през септември имаше взривове по „Северен поток”. През последните месеци обаче инцидентите със скъсани кабели зачестиха.

Кап. Данов: Обясненията на БМФ за кораба „Вежен” звучаха неубедително

През октомври 2024 г. товарен кораб от Русия направи странни маневри в морето. Тогава експерти се обединиха около тезата, че всъщност те може би са били вследствие на това, че плавателният съд опитвал да събира информация.

Само месец по-късно – през ноември 2024 г., са повредени оптични кабели между Швеция и Латвия и между Финландия и Германия. Според източници от сигурността китайски кораб за насипни товари е отговорен за прерязването на кабелите.

Разследващи се качиха на задържания от Швеция български кораб „Вежен” (ОБЗОР)

На 25 декември миналата година танкерът Eagle S повреди захранващ кабел между Естония и Финландия. За него се знае, че е превозвал руски петрол и плава под флага на островите Кук. Според Европейския съюз е част от „сенчестия флот” на Русия, а според НАТО отговаря на всички характеристики на флота.

Смята се, че Балтийско море е най-важният търговски път за руски петрол. Именно заради това случаят с нашия кораб доби толкова широка популярност.

Шефът на БМФ: Възможно е „Вежен“ да е скъсал кабел в Балтийско море, но не вярвам да е саботаж