Снимка: Булфото
Катастрофата става само на метри от спирка на градския транспорт
Тежка катастрофа с фатален край стана на бул. „Ботевградско шосе“ в София в понеделник. Автомобил се разцепи на две при удар в дърво, а шофьорът загина на място. Катастрофата се случва само на метри от спирка на градския транспорт и по чудо няма други жертви или ранени.
В социалните мрежи инцидентът се свързва с кола Ford Mustang Shelby от 2009 година. Експерти твърдят, че автомобилът е бил тунингован допълнително – бил е с мощност от около 800 конски сили и състезателни гуми. Освен това се е движел с недопустимо висока скорост.
„Поведението на водача и използването на такива високи скорости по подобни пътища е недопустимо. Особено – на метри от автобусна спирка. Искам да припомня друг знаков инцидент, при който на „Черни връх” автомобил, с доказани чрез експертиза над 160 км/ч, се разцепи отново на две”. Това обясни в „Здравей, България” автомобилният състезател и експерт по пътна безопасност Румен Дунев.
С 218 км/ч?: Кола се удари в дърво и се разцепи на две в София, има загинал (СНИМКИ)
По думите му автомобилът е бил мощен, а освен това е бил допълнително тунингован с още поне 300 конски сили. За това свидетелстват разкази на приятели на шофьора. Дунев подчерта, че обикновено водачите тунинговат силовата част на автомобила, но никой не се замисля за спирачната система и окачването. „Подобна кола със задно предаване се управлява трудно. Тези автомобили имат склонност към овърстиринг или така нареченото презавиване. Когато ускоряват – задната част на автомобила се стреми да се завърти около центъра на колата. Така че уменията на водача трябва да са много големи в противен случай има опасност от загуба на контрол”, обясни той.
Според Дунев вносът на подобни автомобили от САЩ също трябва да минава през техническа служба, защото в Америка ограниченията са между 70 и 80 мили в час и затова автомобилите, които се внасят от там, са с малки спирачни системи. „Трябва да се възложи и автотехническа експертиза по регистрацията на този автомобил”, посочи той.
И допълни: ”И не на последно място е пътят. Той е с множество напречни бразди, които са запълвани след това допълнително. Това според мен е и предпоставка автомобилът да излезе от сцепление и да тръгне неконтролируемо”.
Темата за войната по пътищата и липсата на ефективна превенция коментираха в студиото на „Твоят ден“ Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, и инж. Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики.
„Вчера бях на мястото на инцидента. Само споменаването му ме кара да настръхна. Това е нещо, което не би трябвало всеки човек да го вижда“, заяви инж. Ангел Попов. Той подчерта, че само наличието на дърво е предотвратило по-голяма трагедия, спирайки автомобила да не навлезе в насрещното платно. По думите му колата е била тунингована, с 800 конски сили и състезателни гуми.
Според експертите инцидентът отново повдига въпроса за контрола върху автомобилите по пътищата. „Този автомобил е регистриран в България. Той е преминал през няколко организации, които са му дали право да получи български регистрационен номер и преминава на годишен технически преглед“, коментира инж. Попов.
Според Красимир Георгиев е възможно автомобилът да е преминал преглед, а тунингът и промените по конструкцията да са направени след това. Той е на мнение, че контролните органи по пътя е трябвало да забележат нередностите. „Колкото и да са далеч от материята, не може да не им направи впечатление, че има нещо нередно в този автомобил – първо по звука на двигателя, второ – размера на гумите, трето – най-различни спойлери“, заяви Георгиев и допълни: „Ние, като спрем такъв автомобил, го глобяваме за аптечка, за триъгълник, най-вероятно и за светлоотразителна жилетка. Иначе всичко му е окей“.
Двамата експерти са категорични, че в България липсва превенция. „Няма превенция!“, заяви инж. Попов, давайки за пример и други скорошни инциденти като този с Виктор, който се блъсна в автобус, и катастрофата с АТВ в Слънчев бряг. Той посочи, че често шофьорите-нарушители имат множество нарушения още преди да получат свидетелство за управление.
Повече по темата гледайте във видеото.
Последвайте ни