Нина Димитрова се срещна с руския художник Борис Шпеизман, който е в България, за да покаже уникална техника...

Нина Димитрова се срещна с руския художник Борис Шпеизман, който е в България, за да покаже уникална техника на учениците от Националната гимназия по приложни изкуства.

 

Борис е лекар, художник, скулптор и преподавател в Израелската академия по изкуства. Занимава се с обработка на стъкло повече от 10 години.

 

„Опитвам се да комбинирам съвременното изкуство, съвременните скулптури със старомодните методи и техники. Страхотно е да използваш стари материали и да получиш нещо ново. Но не чаша или ваза, а скулптура\", обясни Борис.

 

Скулптурите са разнообразни – от ябълкова огризка през рибена кост до бельо, разбира се, също от стъкло.
Всяко изделие се прави за различно време. Може да отнеме както часове, така и дни. А от това колко е сложна изработката се определя и броят на хората, с които работи: „Този процес е много специален. Когато започна да правя нещо имам само един опит. Мога да работя върху стъклото само докато е горещо\", допълни Борис.

 

А нагорещяването става в специална пещ при изключително висока температура. Градусите са над 1000 по Целзий. Борис признава, че технологията на обработката е измислена преди векове. Различен бил само начинът на нагорещяване: „Трябва да нагорещя тръбата. Това е тръба за духане. Тъй като е твърде горещо вътре, всичките ми инструменти са дълги, за да ме държат на разстояние от жегата\".

 

Стъклото е в течно състояние в пещта. За да се закрепи върху тръбата трябва и тя да е нагрята. Работи се с чисто стъкло. Цвят се добавя допълнително, отново от стъкло. Фабрично натрошено като пудра: „Взимането на стъклото от пещта е като взимане на спагети от чиния. Трябва да навием стъклото, иначе ще падне на земята. А така се задържа\".