Между 14 и 18 ноември ще се проведе второто издание на фестивала за изцяло професионален свободен театър в България
Между 14 и 18 ноември ще се проведе ACT Фестивал за свободен театър: 2 - първият и единствен фестивал изцяло за професионален свободен театър в България, който ще представи шестнайсет свободни театрални и танцови проекта – витрина на независимата сцена у нас.
Сред продукциите тази година има шест премиери, нови български пиеси, съвременен танц, кукли и експериментални представления, които ще намерят своята публика в различни градски локации – ТР „Сфумато”, Център за култура и дебати „Червената къща”, Софийска централна минерална баня, Читалище на ул. Искър 62, Studio 5 на НДК, Ателие „Пластелин”, Софийски Арсенал - Музей за съвременно изкуство, Студио „Suspacious”, Столичен куклен театър и едно нестандартно пространство в Народен театър „Иван Вазов” – зала Север.
В три от проектите на фестивала свободният театър се превръща в платформа за коментар, авторска интерпретация и интересни гледни точки върху болезнените въпроси за социалната толерантност, проблемите на малцинствата, физическите и психическите зависимости. Темите и персонажите в тях са познати или не толкова присъстващи в медиите и общественото пространство, като творческите екипи не просто ги посочват, а и търсят оригинални артистични ходове и развръзки при представянето им.
„Невидими #1” на Студио за документален театър Vox populi изследва проблемите на хората с физически увреждания чрез „вербатим” метода – актьорите слушат автентични документални записи, които пресъздават в реално време от сцената.
Силата на духа, както и неговите слабости в кривото огледало на зависимостите и независимостите са пресъздадени и в авторския спектакъл на Цветелина Стоянова-ЦВЪ – „Алкохол”.
„Можем ли да говорим за циганите и циганинът истински циганин ли е, когато играе ром?”, пита основният персонаж в „Черен Петър” на Александър Мануилов.
В програмата на ACT: Фестивал за свободен театър: 2 присъства и любопитната връзка между свободния театър и времето, музиката, симбиозата между различните жанрове и изкуства. „ПроТекст 5: НАВРЕМЕ – четири авторски миниатюри на тема време” на Организация „36 маймуни” е на четирима режисьори с различни интерпретационни подходи към темата „време” в жанровете театрално-научна лекция, филмов театър, пърформанс – четене и мини-опера.
„Романс” на Валерия Вълчева е музикална колекция Шекспирови любовници в тон с магията на четирите сезона. „Да изядеш ябълката” на Ида Даниел е премиерна театрална ситуация в контакт по текстове на Катя Атанасова.
Независимият куклен театър ще бъде представен от два спектакъла, които ползват елементи от кукленото изкуство като основно средство. „На ръба” на Театър Атом е деликатна клоунада, вгледана в пътя – комбинация от танц, пластика, куклен театър и пантомима. „Деволюция“ на Ателие 313 е експериментален куклен спектакъл за възрастни, който търси и защитава човешкото във виелицата на безчовечността чрез богат синтез от клоунада, гротеска, театър на материала, визуален театър…
Изследователският характер на свободния театър и неговата непримиримост с класическите конвенции, условности и пространства, ще поставят важни въпроси както през призмата на съвременността, така и чрез нови театрални реалности, методи, изразност, драматургия и форми.
Пърформативно-мултимедийната акция на Валерий Пърликов „И, моя любов” проследява връзката на човека с Бог чрез любовта, ползвайки за драматургична основа текстове от Библията и сценариите: „Хирошима, моя Любов” от Маргарит Дюрас, „Виридиана” от Луис Бунюел и Хулио Алехандро. „Отровата на театъра” на Марий Росен отнема сигурността на публиката чрез усещането за присъствие на реален капан и екзекуция , в която театърът е едновременно смърт и живот – толкова тотален, че претендира, че не е театър. „ГогоДиди” на Юлиян Петров е театрален джаз по „В очакване на Годо” на Бекет, а във “Въображението мъртво си представете” Явор Костов е само на ръка разстояние от публиката, рисувайки с думи картина с две неподвижни тела, изгубени в белия безкрай на „мъртвото въображение”.
На второто издание на ACT Фестивал за свободен театър: 2 ще можем да проследим и връзката между независимия театър, класическите и дигиталните изкуства, новите технологии и съвременния танц. Интердисциплинарните проекти в програмата обогатяват българската свободна сцена с иновативни идеи и концепция, форми и жанрове.
„Cadaver” на Мартин Пенев и Станислав Генадиев е пърформанс-импровизация, изграден върху биологично тяло и софтуер. „Азамен” на Албена Баева е интерактивен танцов спектакъл, в който тяло, дигитални технологии, хореография и глас работят заедно - чрез специални костюми и иновативен хардуер, с които двамата танцьори записват и манипулират звук в реално време.
„Transformability” на Вили Прагер е танцов пърформанс по философски текст на Боян Манчев, във формата на сценарий за мюзикъл. Отвъд мита пък започва новият танцов проект на Мирослав Йорданов „medea”, в който основният персонаж е артист от друга сфера - скулптор, който е на сцената в компанията на своите статични творби, изключителната млада танцьорка Мирослава Захова и една жива мускусна патица.
Второто издание на фестивала ще бъде открито с концерт на група Help Me Jones и парти с Disco set Timoshenko & Mr. Vanderlay на 14 ноември. Паралелната програма включва още четири тематични вечерни партита, изложбата на Златна Михайлова „Международен пътеводител на екстремния свободен театър, дискусионна група по критическо писане, уъркшоп за драматурзи, както и работилницата за двойки драматурзи и режисьори „From Page to Stage” на американския режисьор Роджър Данфорд и драматурга Лидия Стрък. Лекциите – част от образователната програма пък са на тема „Всичко за култивирането на публики на нови и „трудни” проекти в независимата сцена на Сан Франциско“ на Робърт Авила и „Движещото се тяло като потенциал за танц и театър” – псевдо лекция, с видео прожекция и отворена дискусия на Галина Борисова.
Пълна програма и информация за спектаклите може да намерите ТУК.