Антонио Нахаро Снимка: БГНЕС
Според артистичния директор на испанския балет овациите на публиката са най-голямата награда
Най-грандиозната танцова формация на Иберия се завръща за втори път на българска сцена. Трупа от 40 балетисти от Испанския национален балет пристигна в България, за да представи две творби от репертоара си – „Грито” (в превод от испански означава „вик”), която ще покаже фламенкото в най-чистия му вид и „Севилска сюита”, която се състои от 11 различни пасажа.
В момента тече трескава подготовка за спектакъла, а сцената на Националния дворец на културата се покрива със специален дървен под, който да разнася звука от токовете на обувките в цялата зала. В шоуто ще бъдат използвани 400 чифта обувки и множество цветни костюми, а някои от танцьорите ще сменят тоалетите си по 13 пъти. Танцовата феерция ще се допълва от акомпанимента на китара, цигулка и виолончело.
Заедно с танцьорите, в България пристигна и артистичният директор на Испанския национален балет Антонио Нахаро, който е един от най-изявените балетисти и хореографи на Иберйския полуостров. „Фламенкото е израз на художествената същност на нашия народ и ние имаме задължението да го представим пред света”, казва Нахаро, който преди години е поставял фламенко хореографии за състезателите по фигурно пързаляне.
Работил е с известния руски фигурист Евгени Плюшченко, както и с шампионите при танцовите двойки по фигурно пързаляне от Олимпиадата в Солт Лейк Сити от 2002 година Марина Анисина и Гуендал Пейзера. Нахаро поставя специална хореография, вдъхновена от фламенкото, за представянето на френската двойка, с която обира овациите на публиката.
„Отнасям се към фигуристите както към балетистите. Тренираме упорито по седем часа на ден, за да почувстват същността на всяко движение, което трябва да пресъздадат. Полагаме огромни усилия, за да изглежда всичко съвършено”, признава директорът на Испанския национален балет Антонио Нахаро. Ето какво още разказа той за потребителите на NovaNews.bg.
Казвате, че искате да предадете красотата на испанските танци по света. Според Вас фламенкото ли е испанското бижу?
Фламенкото е едно от големите бижута на Испания. Има много различни проявления на изкуството, които представят Испания пред света в най-различни области. Например, имаме прекрасна живопис, талантливи художници, творци в областта на киното, на модата, но аз съм съгласен с вас, че едно от най-прекрасните проявления на испанската култура е фламенкото.
Какво е усещането да представяте испанските танци пред различна публика?
Преживяването носи огромно удовлетворение, защото пътуваме из най-различни страни, играем пред различна публика. Направило ми е впечатление, че винаги в началото на спектакъла публиката е в очакване да види шоуто макар да не е много наясно какво точно предстои, но в края на спектакъла, независимо в коя страна се намираме, овациите са незатихващи. А за нас това е повод за огромно удовлетворение, защото е наградата, която получаваме за огромния труд, който полагаме.
Получавали сте много награди. Голяма ли е отговорността върху Вас като артистичен директор на Испанския балет, за да поддържате хореографията на танците на високо ниво?
Да, така е, това е тежест. Наградите предполагат една огромна отговорност. Но мога да Ви кажа, че аз съм много отговорен човек. Чувството за отговорност ме съпътства през целия ми живот. Според мен най-доброто решение, за да се пребориш с тази голяма отговорност, е да продължаваш да работиш с все по-нарастваща енергия, сила, но и с много обич, топлина прецизност в работата.
В постановките смесвате различни жанрове. Представлява ли интерес за Вас да включите български фолклор в танците?
Всеки вид такова сливане на танци е добре дошло, стига да се направи с много голямо чувство за отговорност, по добър начин, интелегентно и тогава резултатът ще бъде добър.
След България Ви очаква първа среща със сръбската публика. Вълнувате ли се от предстоящото представление?
Много се вълнувам. Всяка нова страна, която посещаваме заедно с Испанския национален балет, е едно ново преживяване, огромна емоция и огромно очакване. И най-вече защото вероятно в публиката ще има много хора, които не познават испанския танц. А да открият за себе си какво е испанският танц чрез нашия спектакъл, е въпрос на чест.
А за Вас испанският танц като живота ли е?
Не, той не е като живота. Той е моят живот.
Как се насочихте към балета?
Започнах да танцувам в Южна Испания, в Малага, на 8-годишна възраст. На 15 години започна моята кариера като професионален танцьор. Дипломирах се в специалността „Испански танц” в Кралската консерватория на Мадрид. Работил съм в най-значимите испански трупи за испански танци. Бил съм и примабалетист на Испанския национален балет. След това създадох собствена балетна компания, с която в продължение на девет години обикалях по света и накрая ме поканиха и назначиха за директор на Испанския национален балет.
Изминал сте дълъг път до момента. Кое е най-важното за успеха на едно добро представление?
Всичко е много важно, за да бъде успешен един спектакъл – музиката, танцът, осветлението, облеклото и всичко това да е перфектно уравновесено.
За представлението носите 400 чифта обувки. Обяснете защо са толкова важни те за Вашето шоу?
Обувките при фламенкото са част от перкусията. Те са ударен инструмент. Основната част на нашия танц е в така нареченото „сапатеадо” – това е тропането с крака по време на представлението, което е част и от музикалния акомпанимент.
Колко пъти танцьорите ще сменят тоалетите си?
Някои от танцьорите ще се преоблекат до 13 пъти по време на спектакъла, който ще продължи близо два часа.
Защо е важна живата музика по време на фламенкото?
Публиката ще гледа един концерт на сцената. А за нас като танцьори да чувстваш живата музика е изключително важно, за да бъде хубав спектакълът.
Какво пожелание ще отправите към българската публика за утрешното представление?
Каня всички да дойдат на този спектакъл, защото той е изпълнен с живот, обич, топлина и много енергия.
Автор: Анелия Тодорова