За изкуството, графиките и съвременните автори пред NovaNews.bg разказва Елвира Камара
Пътуващата изложба „Графичните ателиета на Хуан Миро” гостува у нас. В продължение на един месец Националната художествена галерия на площад „Александър Батенберг” ще приюти пет от най-интересните проекти, изработени в ателиетата в Палма де Майорка. В изложбата са включени творби, реализирани през последните 20 години от художниците Волф Фостел, Уейн Кротърс, Демокрасия, Антонио Миралда и от младия творчески тандем Патрисия Гомес и Мария Хесус Гонсалес.
Организатор на мероприятието е Фондацията „Пилар и Хуан Миро” със седалище остров Майорка, която от 20 години помага в развитието на талантливи графици и фотографи, изпълнявайки желанието на световноизвестния художник ателиетата да се развиват като платформа за творчество. Художествените композиции ще бъдат изложени в Националната художествена галерия в София от 15 май до 15 юни, след което ще отпътуват за галерия „Форум” в Загреб.
„Фондацията ни е отворена за младите творци и всяка година обявяваме конкурси и отпускаме стипендии за художници”, обяснява директорът на Фондация „Пилар и Хуан Миро” Елвира Камара и приканва българите, които се интересуват от изкуство, да ги потърсят, ако желаят да се развиват в областта на графиката. Ето какво още сподели тя пред NovaNews.bg.
Коя е най-важната графика от тези, които ще бъдат изложени?
Изложбата води началото си от литография от серията IX „Els Gossos” („Кучетата” в превод от каталунски, бел. ред.), която Хуан Миро изработва в тези ателиета. Чрез нея Фондацията „Пилар и Хуан Миро”, която аз ръководя, иска да представи цялостния процес на изработване на графики.
Какъв е цялостният процес на изработване на литографиите при Миро?
Изработването на литографиите при Миро започва от медната матрица, върху която той рисува и обработва с киселина. Вторият етап е оформянето на макета, тоест - как той вижда идеята си за произведението. Той представлява нещо като колаж, в който има парчета залепен картон от специален целофан и разбира се, финалната графика, която се представя пред публика.
Миро е творил в началото на миналия век. Младите творци следват ли същите стъпки или се наблюдава изменение в начина на правене на графики?
Не мога да ви кажа, че се спазва точно същият процес и начин на изработване на графики, защото с времето нещата се променят. Основните техники, които са се използвали, разбира се, остават, но също така се включват и новите технологии, включват се виртуалните техники, нови елементи. Има известна еволюция, но основата винаги е тази.
По време на изложбата ще бъдат представени творби на петима автори. Разкажете ни нещо повече за тях?
На първо място представяме първият проект на Волф Фощел, създаден след като ателиетата на Миро отново отварят врати през 1994 г. Проектът Сараево 3 Fluxus Pianos представлява три графики и две офсетни литографии, като графиките са направени от изрезки от вестници, чрез които авторът изобличава насилието. Вторият проект, който представяме, е на Антони Миралда – „Papa stomacal apre Miro”, основаващ се на рисунката на Миро „Pomme de terre”. Друг проект са фотографии на творческия тандем на Патрисия Гомес и Мария Хесус Гонсалес, които заснемат килиите в изоставен затвор в Палма. След това представяме проект на Клотърс, свързан с представата на автора за острова като пространство и последния проект - „Демокрация”, се състои от фотографии на надгробни надписи.
Какво е специфичното в проекта на Патрисия Гомес и Мария Хесус Гонсалес?
Свързан е със затвора в Палма. В снимките, които посетителите могат да видят, са запечатани няколко етапа – от една страна събарянето на стената на затвора, и от друга - килиите, в които са лежали затворниците. Интересно е, че килиите са снимани във вида, в който са били оставени, а последният затворник, който е лежал зад решетките там, е помогнал при изработването на проекта.
Колко художници са преминали през ателиетата на Миро за тези 20 години, откакто съществува фондацията?
Не мога да кажа с точност, но приблизително 200 художници са оставили своите творби в ателиетата. Фондацията ни е отворена за младите творци. Всяка година обявяваме конкурси и отпускаме стипендии за млади художници, а всеки, който се интересува от графичните ателиета може да се свърже с нас чрез интернет страницата на Фондация „Пилар и Хуан Миро”.
В този смисъл може ли да се каже, че тази Фондация е Меката на графичното изкуство?
Това действително е много важна част от нашата работа, защото фондацията съхранява цялото творчество на Миро. Но ние сме насочени и към съвременните автори, по-специално в изработването на серийните графики. Не зная дали сме Меката, но сме едно от важните места в международен план, които насърчават развитието на графичното изкуство.
Автор: Анелия Тодорова