В родната икономика се наблюдават дисбаланси, гласи работен документ на екипа на ЕК

Потенциалът за икономически растеж на България остава нисък. В родната икономика се наблюдават дисбаланси. Това гласи работен документ на екипа на ЕК с обем 75 стр., предаде БГНЕС.

 

Икономическото развитие на България остава слабo в периода след кризата. Растежът се колебае около 1% годишно, като се очаква да остане непроменен в краткосрочен план. 

 

Според документа политическата нестабилност и кризата в банковия сектор са оказали негативно влияние върху доверието през втората половина на 2014 г. Държавните финанси също са се влошили значително през 2014 година. 

Още по темата

 

ЕК препоръчва мерки в три основни направления – инвестиции, структурни реформи и фискална отговорност.

 

Основните констатации в доклада са насочени към сътресенията в банковия сектор от лятото на 2014 г. След кризата в КТБ се отчитат недостатъци в надзорната политика във финансовия сектор. От ЕК констатират, че това е подкопало доверието в банковия сектор, пораждайки съмнения за "здравето" в други сектори на финансите на България.

 

КТБ е краен случай, но отчетените данни подсказват, че може да има недостатъци и в други банки, констатират от ЕК.

 

Пазарът на труда продължава да е област на сериозно безпокойство. Безработицата остава дългосрочен проблем, преходът от училище към работа все още е проблематичен. Ниското качество на системите на образованието и обучението и тяхната ограничена приложимост на пазара на труда възпрепятства набавянето на подходяща квалифицирана работна сила за икономиката. Бедността и социалното изключване остават от особено значение за България, подкрепени от високи нива на неравенство в доходите.

 

Същевременно социалният натиск, породен от нереформираните сектори, представляват заплаха за фискалната устойчивост. Без структурни реформи в пенсионната система и здравеопазването, фискалната устойчивост в средносрочен и дългосрочен план, не може да бъде гарантирана, се посочва в доклада.

 

Финансовото положение на някои големи държавни предприятия в секторите на енергетиката и транспорта остава нестабилно и може да доведе до натрупване на значителни условни задължения за правителството.

 

 Събираемостта на данъците продължава да бъде неефективна.

 

България изостава и по отношение на качеството на няколко ключови фактор за растеж. Сред тях е неефективната съдебна система. Реформата в тази област е с ограничен напредък, смятат от ЕК. 

 

Като цяло България е постигнала ограничен напредък в изпълнението на препоръките, дадени на страната за 2014 г.

 

Комисията посочва известен напредък по отношение на намаляването на административната тежест и реформиране на висшето образование. 

 

Недостатъчни са действията за увеличаване на събираемостта на данъците, повишаване на качеството на администрацията, подобряване на конкуренцията и ефективността в енергийния сектор и повишаване на качеството и независимостта на съдебната система.

 

Не са предприети действия за борба с корупцията и реформиране на пенсионната система. Според ЕК е необходим силен, надежден и прозрачен надзорник, който да намали риска от дисбаланси и да коригира тези, които вече са натрупани.

 

Други предизвикателства пред фискалната устойчивост са непълната фискална рамка, неспазването на данъчното законодателство и липсата на реформи в ключови сектори, включително пенсиите, здравеопазването, енергетиката и транспорта.

 

Докладът посочва още зависимостта на България към руски газ, като визира три ключови аспекта, с които българската икономика е обвързана с руската. Това са търговия, енергия и преки чуждестранни инвестиции. Русия съставлява значителна част от вноса на стоки и услуги в България, но почти всички от тях са енергийни продукти. През 2013 г. около 20% от българския внос на стоки идва от Русия, като около 95% от тях са енергийни продукти. Русия е относително малка експортна дестинация за България. Само около 4% от българския износ на стоки и услуги отива в Русия. Основните категории за стоки, изнасяни за Русия са "химикали" и "техника", а основните услуги са "туристи" и "транспорт".

 

Русия осигурява 100% от българския внос на газ и около 80% от вноса на суров нефт. България внася повече суров петрол, отколкото се нуждае за своя собствена вътрешна консумация, тъй като значителна част от обема се обработва и се реекспортира. 

 

От ЕК отбелязват още, че влошаването на фискалната ситуация у нас през 2014 г. доведе до рязко покачване на консолидирания държавен дълг, макар той да е на сравнително ниски нива. Разходите за лихви по обслужването на държавния дълг се увеличават бързо, намалявайки обхвата на други разходни потребности. Допълнителните мерки на финансовия сектор за подпомагане, както и условните задължения, идващи от държавните предприятия могат да допринесат за бързото нарастване на държавния дълг.