Това ще позволи изучаването на отделянето на Нова Зеландия от австралийската континентална плоча

Група подводни вулкани беше открита в морето близо до австралийския бряг, предаде БТА. Това вероятно ще позволи на специалистите да научат повече неща за отделянето на Нова Зеландия от австралийската континентална плоча преди десетки милиони години.

Четирите изгаснали вулкана са открити случайно миналия месец в морето, на около 250 км от брега, където се намира град Сидни, от учени, които изследват живота на омарите.

"Тези вулкани, които се простират на разстояние около 20 км, са като прозорци на морското дъно”, заяви вулканологът Ричард Аркълъс от Австралийския национален университет. "Те разказват част от историята, свързана с отделянето на Нова Зеландия от Австралия, преди 40-80 милиона години. Сега те ще помогнат на учените да насочат бъдещите си изследвания, за да разкрият тайни, свързани със земната кора."

Въпросните вулкани, които вероятно са се образували преди 50 милиона години, се намират на дълбочина 4900 метра. С това може да се обясни защо досега не са били открити. Единият от тях достига височина 700 метра, а кратерът му е с диаметър 1500 метра.

Открити са от австралийския изследователски кораб "Инвестигейтър". Той е оборудван със сонар, който позволява да се картографира морското дъно на подобна дълбочина.

"Смятам, че при всяко насочване на прожекторите към морското дъно, виждаме неща, които никога досега не са били наблюдавани", отбеляза Аркълъс.

Проектът се осъществява от 28 учени от няколко австралийски университета, от университета на Британска Колумбия, Канада, и от университета на Окланд, Нова Зеландия.