Езикът е като живота - променя се бързо

 

Преяждам със сериали” и „емоджи” са думите на 2015 г. Това показаха двете независими класации на британските издания за речници "Колинс" и "Оксфорд".

 

"Емоджи" е емотиконът, нарицателно за анимираните човечета в чат приложенията и социалните мрежи, които плачат от радост. Терминът е взет от японски, а според издателството по най-точен начин описва “духа, настроението и тревогите на 2015 г.”

 

По-интересно обаче е първото място в класацията на "Колинс". Думата “бинджуоч”, което буквално означава преяждане или натъпкване със сериали – часове наред пред екрана, серия след серия, а понякога и цели сезони от любимия сериал.

 

Безкрайният маратон пред екрана за едни изглежда странно, а за други отдавна е нормална част от всекидневието. Всекидневието на едни бързо влиза в речта на всички. Така преди пет години се ражда думата “бинджуоч”. Само през последната година употребата на израза се е утроила. 

 

Езикът е като живота - променя се бързо, разказват експертите, и все по-често новостите в това, което виждаме, правим и дори чувстваме се пренася в речта ни.

 

Затова не е изненада, че в класацията попадат думи като "трансджендър", която показва смяната на пола, „суайп” – движението, с което плъзгаме екрана на смартфона, и "менспрединг" - когато мъж заеме повече от полагащото му се пространство, седейки разкрачен. След терористичните атаки в Париж се роди и думата „мастърмайнд”, с която медиите нарекоха мозъка на атентатите. Последните две години класациите оглавиха думите „селфи” и „вайп”.