Прокуратурата даде подробности за схемата, по която са искали подкупи от транспортните фирми
Девет от задържаните служители на ДАИ в Благоевград остават в ареста.
До късно снощи спецорганите са събирали доказателства за начина, по който арестуваните са искали подкупи.
Един от тях - изпращали известия на транспортните фирми, че предстои проверка и какви документи трябвало да представят.
СПЕЦАКЦИЯ: Над 10 задържани в ДАИ-Благоевград (ВИДЕО+СНИМКИ)
Инспекторите са осъществявали функции по контрол на транспортни дружества. А престъпната схема е била организирана така:
„Инспекторите са работили в екипи по двама души. Транспортните фирми са получавали известия. В тях са били посочвани нужните документи, които трябва да представят при осъществяване на тази проверка”, обясни Даниела Начева, заместник административен ръководител на спецпрокуратурата.
Проверката се извършвала по следния начин.
„За сериозни нарушения, на които глобите са от порядъка на хиляди левове, са били замествани с дребни нарушения. Въз основа на така формулираното нарушение са били изисквани глоби от по 200 лева. Така от една страна инспекторите са отчитали сериозна дейност, а от друга - сериозните нарушения са били прикривани”, обясни Начева.
Ще има ли осъдени след акцията срещу корупцията в ДАИ?
Над 30 са фирмите, които са били изнудвани по този начин.
„Подкупите са били поставяни в пликове, размерът е бил около 300 евро на фирма и са били поднасяни в работните помещения под документите, които трябва да се представят”, обясни Начева.
„Факт е, че всички фирми от региона са били научени какво да правят, като влязат в ДАИ”, заяви Иван Гешев, шеф на спецпрокуратурата.
Един от хората, на които е повдигнато обвинение, е съпругът на прокурорка от Специализирания наказателен съд. Друг с повдигнати обвинения бил в семейни взаимоотношения със служител на Министерството на транспорта. До момента, според спецпрокуратурата, няма налични доказателства роднините да са знаели и затова не се разследват.
„Искам да обясня, за да стане ясно. Ние не разследваме роднински отношения, не сме във времената на Сталин, когато всеки отговоря за действията на своите близки. Наказателната отговорност е лична. Няма никакви действия за покровителстване”, заяви Иван Гешев.
В Благоевград за корупцията в ДАИ всеки е чувал, но от трето лице. Превозвачи от транспортния бизнес коментираха, че акцията не ги е изненадала.
През последните години са извършени няколко показни акции, приключили със задържани служители на ДАИ. С повдигнати обвинения и без осъдителни присъди към момента.
Това, че делата не са в крайна съдебна фаза не демотивира антимафиотите и спецченгетата. По-големият проблем, според тях, е, че сигналите за корупция не постъпват при тях от Инспекторатите към съответните министерства или институции.
„Не мога да се обезверя, тъй като решенето на делата не зависят от нас”, заяви главен комисар Ивайло Спиридонов, шеф на ГДБОП.
„Две от делата са на съдебна фаза, трето предстои да влезе”, заяви Иван Гешев.
„Може би инспекторатите трябва да се вземат в ръце и да ни уведомяват за тези проблеми. За три години от както аз съм шеф на ГДБОП не е дошъл сигнал от инспекторат”, заяви Ивайло Спиридонов.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.