Българският "Руен" пътувал по курс от Сингапур към Европа
Отново плениха моряци в Арабско море. Българският кораб "Руен", плаващ под малтийски флаг, е бил взет на абордаж край йеменския остров Сокотра. Корабът е собственост на Параходство „Български морски флот”, а на борда му имало 8 наши сънародници. Освен тях, в екипажа има деветима души от Мианмар и един анголски гражданин. Плавателният съд е пътувал по курс от Сингапур към Европа.
По последна информация испански военен кораб се включва в операцията по спасяването на българските моряци от кораба. Военните са част от операцията на Европейския съюз за борба със сомалийското пиратство. Последната публикувана информация за "Руен" в сайтовете, които следят местоположението на плавателните съдове, е от преди почти 5 дни, а сигнал за нападение е подаден на 14 декември.
Екипажът е подал сигнал за бедствие на около 380 морски мили от йеменския остров Сокотра. Веднага след оповестяването на новината, от „Параходство Български морски флот“ увериха, че първи приоритет за тях е сигурността на целия екипаж. В координацията се включи и МВнР. „Разполагаме с информацията за отвлечения кораб и 8-те българи, които са в него. Направено е необходимото, за да бъде предадена информацията на всички партньорски институции, на които ще разчитаме да окажат съдействие”, посочи ресорният министър Мария Габриел.
„Обикновено там трябва повече тишина, за да се проведат преговори. Все още има известна неяснота как ще се развият нещата в следващите 1-2 дни”, обясни Николай Денков.
Капитан Данов: Нападателите на „Руен” вероятно са плавали с рибарско корабче
Европейският съюз изпрати испанска фрегата на помощ на отвлечения български кораб "Руен". Фрегатата „Виктория” е част от операцията на ЕС срещу сомалийското пиратство. Тя разполага с хеликоптер и вече е участвала в операции срещу пирати.
Въпреки че официалната информация е оскъдна, експертите са единодушни, че става въпрос за покушение от пирати за пари. Капитанът I ранг о. з. Васил Данов определи нападението като „по-скоро пиратско, за което ще се иска откуп”. „Ако има политически мотиви, исканията веднага биват обявени. При пиратските нападения нещата се развиват по-бавно и винаги конфиденциално. Веднага след тях започват преговори между корабособственици, застрахователи и нападатели. Те понякога отнемат месеци”, уточни капитан Димитър Димитров. Това намалява рисковете за екипажа, обясняват специалистите. „Екипажът е част от ценността и цената на кораба”, обясни кап. Данов и допълни, че изключва възможността да се направи нещо на екипажа, защото той е "златната кокошка", за която пиратите очакват да получат пари.
Капитан Димитров за отвлечения кораб „Руен”: Похитителите вероятно са пирати, които ще искат пари
След като дълги години този регион в Арабско море е считан за опасен, близо година нивото на риска там е значително ниско. Затова и на кораба „Руен“ не е имало въоръжена охрана. Според кап. Димитров в този район няма основание да бъде наемана охрана. „Досега няма случай, в който въпреки охраната, някой кораб да е бил превзет. Сомалийците приближават с малки лодки, уж нещо да питат и се качват с въжета по борда. Когато има петима души с автомати или гранатомети, нападателите се отказват”, посочи от своя страна кап. Данов.
„На база на събраната до момента информация, корабът е под контрола на похитителите му. Има обаче основание да считаме, че към момента няма непосредствена заплаха за екипажа. Работим в тясно сътрудничество с всички международни организации и партньорски служби за гарантиране безопасността на хората на борда. Компанията е информирала и поддържа комуникация със семействата на моряците”, се посочва в позиция на Параходство Български морски флот АД до медиите.
Припомняме, че това не е първия завладян кораб с български моряци. През ноември в червено море беше превзет и корабът „Галакси Лийдър”. На него и до момента има двама българи, които не са се прибрали у дома.
Междувременно корабоплавателни компании обявиха, че преустановяват маршрутите си в Червено море. Германската компания Hapag-Lloyd обяви, че нейни контейнеровози няма да преминават през региона поне до 18 декември, след като йеменските бунтовници хуси нападнаха един от корабите му.
"Hapag-Lloyd преустановява целия трафик на контейнеровози през Червено море до 18 декември. Предстои да вземем решение занапред", се казва в изявление на групата.
Датската корабна компания Maersk също преустановява пътуванията. През последните няколко дни компаниите за корабоплаване и търговия призоваха за повече военна защита на морските пътища в Близкия изток.