Снимка: iStock
Защо темата за армията и новите изтребители покачи политическото напрежение?
Размяна на остри реплики и взаимни обвинения между лидера на ГЕРБ-СДС и държавния глава след като стана ясно, че първият изтребител F-16, който България притежава, има технически проблем.
Че след кацането на първия български F-16 беше установено отклонение в работата на една от системите, обяви командирът на Военновъздушните сили Николай Русев. Той обаче уточни, че това не означава, че самолетът е счупен.
Има отклонение в работата на една от системите на българския F-16
„Докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално летателното приемане”, обясни Русев. Командирът на ВВС подчерта, че самолетът ще лети тогава, когато е готов за полет. „Допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема”, категоричен беше той.
А скандалът с първия ни изтребител влиза и в парламента, обяви председателят на комисията за контрол над службите Атанас Атанасов. На 8 май комисията ще обсъди възможен нерегламентиран достъп от вражеска сила, до класифицирана информация, свързана с една от системите на бойния самолет. Ще се разгледа и евентуален саботаж срещу официалното приемане на изтребителя.
"Учудва ме, че Борисов подхваща темата за F-16, защото е много уязвим. Радев е управлявал над 5000 души във Военновъздушните сили и то във високорискова среда на недофинансиране. Благодарение на него ВВС влезе в 21 век, всичко преди него беше копи-пейст на съветска доктрина. Например въздушното противоборство влезе в обучението на пилотите под негово ръководство, вкара много способи в работата им. Приносът на Радев към ВВС не може да се коментира", каза политическият анализатор Слави Василев в студиото на "Здравей, България".
Скандалът с F-16: Саботаж или технически проблем?
"Борисов сам избра F-16 като беше на власт, а експертите са призовали за "Грипен". Това е политическо решение, и тъй като F-16 е скъп, е бил орязан пакета за резервните му части. През 2019 г. именно затова президентът наложи вето върху покупката на самолетите. Той не може да лети, защото един блок е дал дефект, той ще бъде подменен, когато САЩ преценят да ни го пратят", допълни Слави Василев.
В сряда лидерът на ГЕРБ-СДС заяви, че милиарди са били дадени само за ВВС, а най-тежките инциденти са били там. "Всъщност Радев е командвал едно единствено нещо - именно ВВС и всички проблеми са там, сега им купихме най-добрите самолети, просто ще се научат да летят на тях. И ние продължаваме да го слушаме да ни напътства, а единственото място, на което е бил, е там. F-16 е свръхмодерен самолет. Сега армията е модернизирана, заплатите са вдигнати - нищо по-добро не се е случвало от 1989 г. насам", посочи още Борисов.
На свой ред политологът доц. Стойчо Стойчев обясни, че въпросът за пакета за поддръжка е нямало да излезе на дневен ред, ако не е било съобщено за проблем с изтребителя. "Цялата дискусия беше около съмненията за злоумишлен дефект и саботаж. За да могат да оцелеят като ключови политически лидери, Борисов и Радев трябва да бъдат в постоянна схватка. Иначе ги обвиняват, че правят нещо заедно", коментира доц. Стойчев.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни