Страната ни трябва да предлага и втория най-евтин дизел в Европейския съюз, смята бившият икономически министър.

„Трябва да имаме най-евтиния бензин и втория най-евтин дизел”, заяви в студиото на „Здравей, България” бившият икономически министър Трайчо Трайков. Такава трябва да е цената с акциз, но бе ДДС, добави той.

 

Тази сутрин страната ни е била на четвърто място по бензин, коментира Трайков. Информацията е от енергийния портал на Европейския съюз. „Катастрофалното”, както бившият министър го определи, девето място обаче заема дизелът.

 

„Очевидно, както казах и преди една година, решението е в посока улесняване на конкуренцията”, категоричен беше Трайков.

 

По неговите думи България е една от трите страни е Европейския съюз, които не са разрешили горивата, които се доставят по бензиностанциите, да могат да бъдат държани в данъчни складове, извън територията на страната. В страната преобладаващата част от такива складове са собственост именно на „доминиращия играч”, заяви Трайков.

 

Според ексминистърът има и друг вариант и той е, ако правителството успее да защити в Брюксел идеята акцизите да бъдат по-ниски от минимално задължителните. Те могат да бъдат обвързани или с брутния вътрешен продукт на глава от населението или със средната работна заплата, смята още Трайков. „Мисля, че правителството има капацитет да направи това. Поне това изглежда от съобщенията на министър Дянков”, допълни той. Това обаче също трябва да се случи в „ситуация, в която имаме лесна конкуренция, и няма антипазарни практики, защото в противен случай има опасност това намаление на цената да не отиде у потребителя, а да бъде похитено от търговците и производителите”, заяви икономистът.

 

Най-ниската цена за литър дизел в рамките на Съюза е 2.40 лева, с ДДС, и страната ни трябва да поддържа такава цена. Това допълни още Трайков.

 

На въпроса на водещия защо цената на дизела е по-висока в страната, бившият министър изрази мнението, че основната причина са технологичните инсталации на „Нефтохим”. Те са направени по такъв начин, че не позволяват да се произвежда дизел, отговарящ на съвременните европейски изисквания и на ниска цена. Поради тази причина Трайков още миналата година приветства предложението на „Лукойл” да бъде започнат голям инвестиционен проект за около 1 млрд. долара за модернизиране на инсталациите.

 

Целия разговор с бившия икономически министър Трайчо Трайков гледайте във видеото.