Отстъпки от налога могат да ползват само колите с Евро стандарт по висок от Евро-3

Нови данъци ще плащат собствениците на автомобили догодина. Според проекта за опромени на Закоа за местните данъци и такси от догодина налогът за колите, произведени преди 2000 година ще скочи двойно. Има шанс, обаче, това да не се случи. 

 

Според проекта данъкът за по-старите коли трябва да скочи двойно, тъй като от догодина отстъпки от налога могат да ползват само колите с Евро стандарт по висок от Евро-3. В момента преференциите важат за всички автомобили с катализатор.

 

Първоначално идеята на финансовото министерство беше 30% отстъпка да има за автомобили с Евро 3 е 4, а 50% за колите със стандарт 5 и 6. 

 

Собствениците на над 1 милион стари коли, които са с катализатор, но не и с евростандарт, ще плащат повече. Най-засегнати ще са онези, с коли отпреди 2000-та година.

 

Ето и конкретен пример. Досега са ползвали 50% отстъпка за катализатор или – ако данъкът е определен на ниво 150 лева – те реално са плащали само 75 лева.  Догодина разходът им ще е двоен. 

 

За да се избегне това депутатите обмислят да запазят процент отстъпка като вариантите поне засега са два. 30 или 20 на сто, но последователно да намаляват докато отпаднат - след 3 или след 4 години. В нашия случай това би означавало, че при по-голямата отстъпка догодина ще дължим 105 лева, а при 20 на сто намаление на налога – трябва да платим 120 лева.

 

Според експерти наличието на катализатор би трябвало да е достатъчно условие, за да се ползват данъчни облекчения, ако се залага на идеята за опазване на околната среда. Често хората не са съвсем наясно има ли наистина колата им работещ катализатор или не.

 

Вероятно заради това законотворците ни ще трябва да се откажат и от идеята колите, които са с катализатор, но не и с нужния евростандарт, да получат документ от лаборатория. Изваждането на документ от лаборатория може да се окаже и по-скъпо от данъка, който се пести.

 

До няколко седмици трябва да стане ясно всъщност ще продължили да има отстъпки за колите с катализатор или собствениците им да се подготвят да плащат доста повече.