Неизгодни договори за застраховки за милиони
Изтичат ли пари от БДЖ? Екип на Нова тръгна по следите на схеми за неизгодни договори за застраховки за милиони.
Ако някога сте си помисляли да хвърлите камък и да счупите стъклото на влак, не забравяйте, че после ще го платите вие. И ние – данъкоплатците. Пак ние се бъркаме и за застраховки за милиони, които обаче в много от случаите не вършат работа. И така си плащаме два пъти.
Договорите със застрахователите са сключени така, че БДЖ да влиза с 5 хиляди лева самоучастие. Тоест – за всяка щета, дружеството трябва да даде 5 хиляди, а ако има нещо за доплащане, чак тогава се включва и застрахователят.
"Едно челно стъкло на една мотриса струва 8 хиляди лева. В зависимост от страничните стъкла между 2 и 5 хиляди лева", коментира Християн Кръстев, бивш изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
Тоест – въпреки че има застраховка, всяко едно странично стъкло си остава за сметка на БДЖ. Бившият шеф на железниците признава, че последната поръчка за стъкла, която той е направил, ни е струвала 60 хиляди лева. За част от мотрисите, дружеството си е позволило още по-голям лукс – самоучастие от 100 хиляди лева. Подписалите договора ни убеждават, че само на нас това ни се струва като лукс.
С намалението сумата, която БДЖ е платило за застраховки, е 20 милиона и половина. А обезщетенията, които си е върнало – десетки пъти по-малко.
"Де факто за тези две години са получени 3 000лв. само обезщетения на БДЖ", уточнява Кръстев.
Докато в БДЖ правят поредните мащабни планове за оздравяване в бъдеще време, миналото остава на части. Години наред катастрофирали мотриси корозират докато чакат отново да тръгнат по линиите. Кадрите, които виждате са на мотрисата, която…. Щетите там са за стотици хиляди. А случаят не е единичен.
Прокуратурата вече се занимава със застрахователните договори. Защото дни преди да бъде отстранено, старото ръководство й предаде одитен доклад, с който разполагаме и ние. От него става ясно, че голяма част от влаковете са застраховани само докато си стоят неподвижно в депата. И нямат никаква застраховка, докато са в движение. Договорите са подписани в този вид от хората, които новата власт върна обратно в железниците.
"Ако ние тези активи ги бяхме застраховали с пълно, както бяхме направили с новите мотриси, това щеше да ни струва 6,6 милиона, при положение, че щетите, които търпим са за 750 хиляди лева, тоест ние щяхме да надплатим 9 пъти. Не е целесъобразно да платим 9 пъти повече!", заяви Йордан Недев, бивш изпълнителен директор на БДЖ.
Двамата, които вече бяха на разпит - сегашният шеф Владимир Владимиров и председателят на съвета на директорите Велик Занчев, категорично отричат да имат общо с на пръв поглед неизгодните договори. Оказва се обаче, че всички са били наясно.
Сметките показали, че ще излезе много по-изгодно, ако дружеството си спести 17 милиона за няколко години за застраховка в движение и само си оправя щетите. И може би би било, ако изпълняваше и втората част от логичната си мисъл.
На нас, макар и неексперти, пък ни се стори логично - щом може да се застрахова само на едното място, защо от БДЖ не са решили да вложат парите в застраховка в движение. И докато обсъждаме хипотези, а железниците се нуждаят от ефективен план за оздравяване, ротационните началници продължават да си прехвърлят отговорностите.
Така се оказва, че всички са дали съгласие за спорните договори, които днес част от подписалите дават на прокуратурата. Наясно, според одитният доклад е бил и тогавашният министър Ивайло Московски. И е оставил решението в чужди ръце.