Идеята е те да се поставят при годишния технически преглед
Нови екостикери за колите. При годишния технически преглед всяка кола да получава стикер, удостоверяващ колко замърсява. Целта е най-големите замърсители да не бъдат допускани в градовете в дни с мръсен въздух. Това предвижда проект на наредба на транспортното министерство.
Предвижда се да има пет екологични категории, които да обхващат леките и лекотоварните автомобили, но не и автобусите и камионите. Колкото по-нисък клас е колата, толкова повече замърсява въздуха и ще има ограничения за движението. И сега по време на технически преглед се следи колко вредни емисии изкарва автомобилът.
Автомобилната администрация и от общините сега искат да се определя моментна екокатегория при технически преглед, за да е ясно кой автомобил колко замърсява въздуха. За да няма манипулации, от автомобилна администрация искат и включване на всички измервателни уреди към централизирана система.
„Системата автоматично спрямо заложеното в наредба ще изчислява екологичната група на превозното средство, която ще се връща обратно в пункта и ще се отпечатва на съответните стикери”, обясни Бойко Рановски, изпълнителен директор на ДАИ.
„Най-ниската, най-лошата е категория едно, а най-добрата е 5”, обясняма Теодара Полимерова - експерт в Столична община.
Новият екостикер ще бъде залепен на стъклото. Целта - в дни със силно замърсен въздух, общините ще спират колите, които замърсяват много. Ограничението ще важи за централните части на населените места.
„Естествено ще бъдат допускани колите от категория 5, които ще са електроавтомобилите, но и такаива от 3 и 4 клас”, обясни Теодара Полимерова.
Екологичните групи може да се различават от фабричната евро категория на колата.
„Това, че даден автомобил е произведен преди 10 години в дадена категория, не означава, че технически продължава да отговаря”, обясни Рановски.
„Само дефектът на един температурен датчик може да преобърне коренно работата на автомобила и собственикът дори да не усети, а той става един голям замърсител”, обясни Румен Дунев.
Според него обаче силите на институциите за справяне с мръсния въздух трябва да са насочени и в друга посока.
„Когато започнат темите за финните прахови частици, обикновено те се отделят от дизеловите двигатели, но те отделят и азотни окиси, които също са вредни”, обясни Дунев. Парадоксът, е че за едните излиза, че са извън нормите, а за другите - не, което означава, че причината за замърсяването в градовете е друга”.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.