Таванът на финансовата помощ е до 8 000 лева на човек
Хора с увреждания ще могат да преустроят автомобилите си и да изкарат шофьорски курс безплатно, с пари от социалното министерство.
Таванът на финансовата помощ е до 8 000 лева на човек, като всеки сам може да реши как да бъде подобрен автомобилът му според индивидуалните нужди и вида на увреждането.
За тези, които нямат шофьорска книжка, министерството ще плати и курса. Целевата помощ обаче ще включва и подобряване на жилищната среда, като тук ще могат да кандидатстват дори представители на домсъвета.
Вечно забързана, позитивна и напълно активна, във всяко едно отношение. Такава е д-р Даниела Данчева и днес, когато ни води в специално оборудвания си автомобил. Зад волана е повече от 20 години, а фактът, че е с четири изкуствени крайници не я прави по-малко шофьор от всеки останал на пътя.
„Аз се научих да паркирам едно време на полигон. Толкова добре, че даже Бойко Борисов ме похвали, че паркирам по-добре от неговите лични адютанти и шофьори”, каза тя.
Данчева пояснява, че преустройството за всеки е различно – един се нуждае от завъртаща се седалка, друг от изнасяне на педалите до волана, а трети трябва да успява да влезе в колата директно с инвалидна количка. Именно по тази причина и от социалното министерство дават възможност всеки сам да прецени какво му е нужно. Но:
„Задължително обаче трябва да притежават документ, че здравословното им състояние позволява да бъдат пълноценни и активни шофьори”, заяви Марина Сарадинова - изп. директор на Фонд „Социална закрила” към МТСП.
Сачева: Нищо от постигнатото като права и възможности за хората с увреждания няма да се ревизира
Практиката показва, че в повечето случаи целевата помощ от 8 000 лева ще е достатъчна. За хора като Борис дори ще е нужно по-малко, защото има високотехнологична изкуствена протеза. „В началото чувствах неудобство, когато протезата си беше просто протеза. После обаче сложихме едно малко адапторче, което е много важно и благодарение на него мога да си свия крака Сядам, кракът остава под мен и с този крак си давам газ и спирачка”, коментира той.
Според д-р Данчева броят на хората с ампутации в България е над 50 000 души. За цялата минала година от безплатната помощ обаче са се възползвали едва 11 от тях. При първия етап на програмата на социалното министерство нито един човек не е пожелал да получи финансиране за курс по шофиране. „Или нещо не е наред в самия Закон, или в начините на неговото прилагане”, посочва тя.
Защо хората с увреждания се оказаха без лични асистенти?
От министерството пък обясняват липсата на интерес с друго. „Вероятно времето, в което хората трябваше да бъдат информирани, не беше достатъчно”, коментира Марина Сарадинова.
По тази причина, този път дават повече време за кандидатстване – до 12-ти май. Иначе, освен за мобилност, пари ще се отпускат и за подобряване на жилищната среда, за да стане тя достъпна за хора с увреждания. Парите ще бъдат дадени за изграждане на рампи, подземни платформи и асансьори, както и инвалидни колички.