Спасителната операция продължава, търси се черната кутия

Над 35 часа продължава издирването на майор Валентин Терзиев, който изчезна заедно със самолета си по време на военновъздушно учение над морето край Шабла. Няколко кораба кръстосват непрекъснато площ от около 20 квадратни морски мили.

СНИМКИ ВИЖТЕ ТУК

Стана ясно и, че край останките на самолета е открит биологичен материал. Продължава и издирването на черната кутия на самолета.

Експерти: До инцидента в Шабла се стигна заради "престъпно малкото" летателни часове

"Трябва да потвърдя, че сред намерените останки, е открит биологичен материал, който е изпратен за ДНК експертиза. Продължава търсенето на черната кутия", обяви началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, който представи пред журналисти всички стъпки, които Флотът е предприел при издирването на изчезналия пилот.

Фирми и организации от морския бранш са предложили безвъзмездна помощ за търсенето. Адмирал Ефтимов обясни, че е създаден координационен щаб.

Самолетът, пилотиран от майор Валентин Терзиев от състава на авиобаза "Граф Игнатиево", изгуби радиовръзка и изчезна от радарите на 9 юни в 00:45 ч. при изпълнение на тренировъчен полет за стрелба по въздушна цел.

В издирвателната операция, която започна веднага след инцидента и продължава и днес, участват екипажите на корветата „Бодри“ и минен ловец „Цибър“. В готовност за използване са водолазен катер и вертолетите „Пантер“. Морското дъно в района на инцидента се обследва със сонар и хидролокатор със страничен обзор. Теренът, който военнослужещите от ВМС обследват, е с площ 20 квадратни мили.

"В момента сме в напревара с времето, тъй като за тези дейности са необходими благоприятни метеорологични условия. На всички е известно, че морската среда е агресивна. Продължителният престой на черната кутия не е желателен", обясни контраадмирал Кирил Михайлов. 

Какви са хипотезите за падането на бойния самолет

NOVA разполага и с кадри от учението, заснети часове преди самолета на майор Терзиев да падне в морето. Екипът ни успя да разговаря с експерти, които споделиха какви са възможните версии за инцидента. 

21.29 часа вечерта. 3 часа преди МиГ-29, управляван от майор Терзиев, да падне, Теодоси Димитров снима поразяването на светещите парашутни мишени на учението  в Шабла.

„Нищо не подсказваше, че може да се стигне до такъв развой на учението”, споделя той.

Над 30 часа след тези кадри, следа от пилота няма. Открити бяха само части от машината. Флотът е обследвал морското дъно цяла нощ, но нищо повече не е открито.

„За съжаление трябва да сме готови да приемем най-лошото. Минали са повече от 30 часа”, заяви за NOVA министърът на отбраната Георги Панайотов.

„Операцията по издирването продължава, мобилизирани са всички средства и всички останали елементи от българската армия, които са в състояние да помагат. Надяваме се да има някакво резултати”, каза преди началото на правителственото заседание премиерът Стефан Янев.

Според експерти до инцидента се е стигнало заради проблеми в армията, за които се знае от години. Като това, че пилотите ни летят по 15-20 часа годишно. За 23 години служба, майор Терзиев има общо 700 часа летене.

„Аз бих казал, че тези часове са престъпно малко. В сравнение с нормите в НАТО, пилотите в нашите съюзни държави летят по около 100 часа на година”, обясни редакторът в списание “Криле”Димитър Ставрев.

„По 15-20 часа годишно, за месец той е имал по 1-2 полета. С половинчати мерки не може да се поддържа авиация”, категоричен е бившият началник на „Авиоотряд 28”Цвятко Луканов.

Все още се разследват версиите за инцидента. А причините могат да бъдат десетки. Според експертите, ако е водена комуникация с пилота до последно, едва ли става въпрос за техническа неизправност. Проблем обаче е, че не се знае къде точно е паднал самолетът, защото изчезва от радара и се търси на 4 различни точки. Търсенето продължава, с надеждата майор Терзиев да бъде открит жив.