На пръв поглед състоянието й е добро

Обявиха края на издирвателната операция за черната кутия на падналия край Шабла МиГ-29. Новината съобщи командирът на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов.

СНИМКИ ВИЖТЕ ТУК

Малко след 15:00 часа на Морска гара във Варна пристигна минният ловец „Цибър”. Именно този кораб е успял да открие черната кутия. Операцията по изваждането е продължила около час, като в нея, освен екипажът на кораба, са се включили и екипи на частната фирма за подводни ремонти, която заедно с военните обследваше водите край Шабла през последните 2 седмици. Кутията е открита на предполагаемото обследвано място на дълбочина около 70 м.

Жената на загиналия военен пилот с нейна версия за трагедията

„В 10:20 черната кутия беше открита. В продължение на 20 минути работихме с подводния телеуправляем апарат на фирма „Хидроремонт” за извличането и пренасянето на кутията на борда да минен ловец „Цибър”, обясни капитан III ранг Мирослав Добрев, командир на „Цибър”.

„Не мога да се наема да кажа какво е нейното състояние, освен че физически на външен вид изглежда цяла.  Вече колегите специалисти ще кажат по-подробно какво е нейното състояние и дали ще могат да извлекат необходимата информация”, каза още капитан Добрев. 

Черната кутия вече е доставена със специален самолет от Варна в авиобаза „Граф Игнатиево”.

Ключът към разкриването на причината за трагедията от 9 юни е именно черната кутия. Тя беше открита 15 дни след инцидента.

„Тези хора намериха игла в купа сено. Намериха я на дъното на Черно море”, обяви военният министър Георги Панайотов.

Боен самолет на ВВС падна в Черно море

„Това, което успяха да направят българските Военноморски сили, е наистина повече от чудо. Както моите сведения твърдят, на дъното има 70 см тиня”, коментира Димитър Ставрев, инженер и редактор на списание „Криле”.

Все още не е ясно в какво състояние е черната кутия.

„Външната обвивка на кутията е нарушена, но имаме основания да смятаме, че вътрешната обвивка на кутията, която съдържа всъщност информацията, е здрава”, заяви военният министър.

Черната кутия на МиГ-29 в България вече е модифицирана, така че данните да са по-защитени. Идеята за това дал президентът Румен Радев, когато бил курсант.

„Още като пилот в Равнец, заедно с група свои колеги, предприемат инициатива заедно с програмисти, благодарение на което данните могат да се свалят на компютър”, обясни Димитър Ставрев.

Ако бъде разчетена от експертите в авиобаза „Граф Игнатиево”, тя ще предостави важни за разследването параметри.

„Скорост на самолета, работили ли са нормално двигателите, височината, траекторията на самолета, дали пилотът е предприел в един момент нещо внезапно, за което не е успял да съобщи по радиостанцията”, обясни министър Панайотов.   

И това, което всички очакват - официалната причина за смъртта на майор Терзиев.

„Оставете спекулациите - няма версии”, категоричен е военният министър.

Официално засега - не. Но съпругата на майор Терзиев има своята теория за смъртта му. От негови колеги Димитрина Попова научава, че мишената, по която стрелял, се пуска на 9000 метра височина и ако до 5000 метра не е покосена, следенето й се прекратява.

„Оказала се е дефектна. Скъсал се е парашутът и тя е паднала по-бързо”, смята Димитрина Попова.

„Аз изпитвам безкрайно съчувствие към болката на г-жа Димитрина Попова, разбирам тежките моменти, които тя преживява”, отговори военният министър.

„Той е бил прекалено ниско, гонейки целта. Според мен е бил принуден”, заявява Попова.

„И аз съм склонен да вярвам, че има нещо подобно. Проблемът е защо ръководителят на полета не е прекратил полета”, коментира Димитър Ставрев.

Според експерта преследвайки мишената е възможно МиГ-29 да е снижен до 1000 метра над морското равнище. Ако е така, при скорост 250 метра в секунда, майор Терзиев е бил на 4 секунди от фаталния сблъсък с водната повърхност.

„Сега разследващите ще трябва да наложат данните от кутията, надявам се да ги получат, заедно с данните от радарната система, които имат към момента, и заедно с гласовата комуникация с пилота. Тези три парчета трябва да се напаснат, за да се реши този пъзел”, смята Ставрев.

Това е задачата на разследването, което по закон трае 30 работни дни от старта му на 9 юни. Разследването се води от военна прокуратура.

ВСИЧКО ЗА АВИОКАТАСТРОФАТА ЧЕТЕТЕ ТУК