До момента разследването сочи, че осем души са съпричастни към случая

Софийският градски съд решава дали да остави в ареста петимата обвинени за смъртта на 18 мигранти край Локорско.

Макар и в първоначален етап, разследването е събрало достатъчно по обем доказателства и трябваше повече време и на съда, и на адвокатите да се запознаят с тях. Готова е експертизата, която ще докаже кой е бил шофьорът и помощникът му.

Соченият за организатор на групата Виктор Кузмов също се яви в съдебната зала. Той е бил разпознат от част от оцелелите мигранти, твърдят от прокуратурата. Мъжът е дал обяснение, след като му е повдигнато обвинение и има няколко предходни присъди именно за каналджийство. Ако бъде пуснат на свобода с по-лека мярка, той може да извърши ново престъпление, смятат от държавното обвинение.

СНИМКИ ОТ СЪДА ВИЖТЕ ТУК

Темида решава за петима от задържаните по обвинение в каналджийство и причиняване на смърт по непредпазливост. Сред тях е и ръководителят на групата, който е добре познат на полицията с множество присъди от 1997 година досега.

„Не може да се сключват споразумения с по 5 месеца „лишаване от свобода” за човек, когото два пъти сме залавяли за каналджийство. Този човек, ако му беше наложено нормално, адекватно наказание, ако не беше сключвала прокуратурата споразумение с него, той нямаше да бъде на пътя и нямаше да вози тези мигранти”, категоричен е вътрешният министър Иван Демерджиев.

Прокуратурата обаче твърди, че напълно законно е събрала последните присъди от по пет месеца затвор, защото нормата ѝ позволява това, когато престъпленията са извършени в изключително кратък период от време.

„Това не е мой личен приоритет и проблем, така че аз очаквам всяка българска институция, независимо коя е и кой я управлява и кой участва в нея, да подходи максимално сериозно и концентрирано при решаването на този проблем”, добави Демерджиев.

По данни на разследването групата е действала поне година, преди смъртта на 18 мигранти да сложи край на престъпната ѝ дейност. „Един нечовешки подход към мигрантите, които за тях са стока, която просто трябва да бъде превозена от едно до друго място. Очевидно, без значение дали ще ги превозят живи, или умрели”, посочи директорът на НСлС Борислав Сарафов.

Между 5000 и 7000 евро плащал всеки мигрант. Шофьорът получавал по 1000 евро, а членовете на групата по 100 евро на човек, сочат данните от разследването.

ВСИЧКО ПО ТЕМАТА ЧЕТЕТЕ ТУК

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.