Вярно ли е, че контролиращите органи нямат уред, с който могат да проверяват от дистанция шофьорите?

След смъртта на 12-годишната Сияна на пътя, властта се закани, че ще предприеме мерки за зачестилите инциденти.  Но какво се промени оттогава?

Припомняме, че в ефира на „Здравей, България” в понеделник зам.-председателят на Европейския транспортен клъстер Йоана Лалова обяви, че въпреки че страната ни има интелигентни тахографи от така нареченото „поколение 2”, контролиращите органи нямат уреда, с който да могат да ги проверяват в реално време от дистанция. У нас трябвало превозното средство да спре и да се вади така наречената „шайба”.

Позиция на „Автомобилна администрация”:

„Имаме такива устройства. Като антени са, с които може от разстояние да разчитаме умни тахографи. Уредите могат да се монтират на кола, която при преминаване до тежкотоварните автомобили може да засече дали има нередност”, твърди изпълнителният директор на агенцията Слав Монов.

След катастрофата с тир в Радомирци: Кметът настоява за мерки на пътя

По думите му може да се свали информация за времето за управление, почивка, дали е спазена скоростта, техническата изправност на автомобила и има ли нерегламентирани превози. Според Международния съюз тези тахографи са задължителни, когато автомобил извършва международен превоз, уточни още Монов.

Най-честото нарушение е за неспазване за времето на почивка, което според изпълнителния директор на „Автомобилна администрация” е основна предпоставка за катастрофи.

„Доста участъци са компрометирани с коловози. Водачите трябва да бъдат доста внимателни”, поясни той.  

Монов коментира и случва ли се тираджии да карат с чужди дигитални карти, за да наваксат с времето, пропиляно в чакане по границите. Припомняме, че през уикенда тир се вряза в таблото  цените на бензиностанция в село Радомирци, близо до мястото, където загина малката Сияна. Заговори се дали шофьорът не е ползвал две карти.

„Не установихме такова нарушение. Камионът е тръгнал от Великобритания и до момента на катастрофата електронната карта не е вадена. По данни на тол системата няма данни за претоварване. Има неравномерно натоварване между лява и дясна страна на ремаркето”, поясни още изпълнителният директор на агенцията.

Редактор: Габриела Винарова