Снимка: iStock
Как можем да се сдобием с такава цигулка
Древните цигулки, създадени от майсторите от школата в Кремона Антонио Страдивари и Джузепе Гуарнери през 17-18 век, се считат за най-добрите в света и досега никой не е успял да надмине майсторите. Изглежда, че тези цигулки са били добре проучени: формата, дебелината на корпуса, съставът на дървото, лак, лепило, но тайната на уникалния звук все още остава неразкрита, информира Би Би Си.
И сега американските учени смятат, че са направили пробив. Те се фокусираха върху върха, който е отговорен предимно за акустиката на инструмента.
„Ново проучване установи, че Гуарнери и Страдивари имат свой собствен уникален метод за обработка на дървесина, на който придават голямо значение“, казва един от авторите на изследването, публикувано в „Angewandte Chemie“, биохимикът по земеделие и механика на Тексаския университет Джоузеф Нагивари. Майсторите трябва да са осъзнали в процеса, че специалните соли, с които са обработвали дървото, са му придали допълнителна механична якост и акустични предимства".
Нагивари и колегите му отдавна развиват теорията, че именно химическата обработка отличава цигулките Гуарнери и Страдивари от произведенията на други майстори на Кремона, да не говорим за цигулки от други региони и държави. Този път обаче се опитаха да разберат каква композиция са използвали майсторите за своите цигулки.
Използвайки комбиниран метод за анализ, включително спектроскопия, екипът от учени стигна до заключението, че освен всичко друго тайният състав включва боракс (натриев тетраборат), цинков и меден сулфат, стипца и варова вода.
Всички тези вещества (и те са били известни и използвани от древни времена) са отговорни не само да запазят по -добре дървото, но и да придадат на инструментите специален звук.
Дървесината, използвана за направата на инструмента е покрита с този състав не само отвън, но и предварително добре напоена с него. Има и други причини за това.
„Наличието на тези вещества предполага, че производителите на цигулки са работили в тясно сътрудничество с местните фармацевти“, казва Нагивари.
Не забравяйте, че в онези времена патентите и защитата на авторските права не са съществували и кремонските майстори трябвало внимателно да скрият тайните си, затова правят всичко така, че дори на око да е невъзможно да се определи какъв точно инструмент е обработен. Ето защо най -вероятно тайните на старите майстори, които не искат да ги споделят с други, са загубени.
Днес в света има само няколкостотин цигулки, създадени от тези двама царе на цигулковия бизнес, те струват страхотни пари и дори така първокласните музиканти понякога чакат с години техния шанс да се сдобият с такава цигулка.
И въпреки че екипът на Нагивари леко повдигна завесата на тайната, не може да става въпрос за пълно пресъздаване на древната техника за обработка на инструменти.
Редактор: Тони Господинов