Вижте съветите на експертите
В студените месеци не бива да забравяме, че е важно да подготвим автомобила си за зимата. Какви са съветите на специалистите, за да се чувстваме по-сигурни на пътя и на какво най-вече трябва да обърнем внимание при подготовката на автомобила?
Определено можем да кажем, че шофирането през зимата, особено в България не рядко се оказва сериозно предизвикателство. На този фон обаче много водачи подценяват обстановка и управлението на автомобила, въпреки, че при минусови температури шофирането има своите особености и крие доста рискове. Преди да потеглим на път през зимата обаче е най-важно да сме сигурни, че автомобилът ни е готов за това.
За Станчо Овчаров сигурността на пътя е основен приоритет. Именно затова той винаги подготвя автомобила си за зимата. "Винаги гледам гумите. Няма нужда да ми казват 15-и ли е, кога е. Трябва да се сменят. Земята е студена и летните гуми вече не помагат", посочи Станчо Овчаров.
ПРЕДИ ОЧАКВАНИЯ СНЯГ: Част от автомобилите все още с летни гуми
За гумите съветват и експертите. "Не грайфера прави зимната гума по-качествена и по- задължителна за мен дори, а това е каучука, от който е произведена. Той е по-мек каучук и дава по-добро сцепление и оттам ни дава по-безопасно шофиране с нашия автомобил", каза Диян Драганов, председател на структурата на СБА във Варна.
За зимата обаче не е достатъчно само да сменим летните гуми. "Течностите на автомобила са една друга важна част от подготовката за зимата. Визирам охлаждащата течност - антифриза, която поради нашия по-стар парк в България, често ни се случва през топлите месеци да доливаме вода и по този начин охлабваме действието на антифриза. Към течностите слагам задължително и течността за чистачки, защото тя пък ще ни осигури по-добър поглед и заедно с течността за чистачки, задължително е да се проверят и чистачките на автомобила. Акумулаторът е една от частите, които между другото се влияе от ниските температури. Точно затова е хубаво преди да започнат студените месеци ние да се уверим, че акумулатора ни е в добро състояние. Като цяло един общ преглед на автомобила за зимните условия за мен е дори задължителен, защото както всички виждаме - това да не си подготвим автомобила коства нашия живот и на другите хора", заяви Драганов.
А освен подготовката на автомобила е много важно и как шофираме при зимни условия. Затова се доверяваме на професионалистите, за да видим как се прави.
"Потегляме и си представяме, че сме на хлъзгав участък. При изпадане в такава ситуация, когато навлезем в участък, който не сме го предвиждали или да кажем е по-труден и по-опасен и усетим занасяне на автомобила, аз препоръчвам на абсолютно всички да останат спокойни, да върнат газта на автомобила съвсем леко, наистина много леко да оберат спирачката", обяснява Драганов.
Само за седмица: Над 1200 пътни нарушения са установени в Сливенско
"Връщането на газта се прави с цел, за да не пребуксуваме, от стрес, да не дадем газ. Връщането на газта убива скоростта и машината започва да спира на скорост, но в същото време колелетата не буксуват.
Спирачката е много чувствителна, а когато сме в леден участък е по-препоръчително по-скоро съвсем леко да я оберем и да не я натискаме. Натискането на спирачката блокира колелета и вече изключваме движението на волана, защото когато колелета са блокирали колкото и да въртим волана наляво надясно ние нищо не правим - ние просто се пързаляме", добавя той.
А и шофьорите и експертите препоръчват - "Трябва да се отнасяме с необходимата грижа, защото живота ни зависи от това нещо. Много хора са немърливи и не обръщат внимание", коментира Овчаров.
"Да бъдат добри, да бъдат спокойни. Нека да зареждат автомобилите си с повече гориво, когато тръгват на дълъг път както казах да тръгват по навреме, да не бързат. Нека бъдем добри хора, а оттам ще бъдем и добри шофьори", каза още председателят на структурата на СБА във Варна.