Снимка: iStock
Това се посочва в позиция на делегацията на ЕС в Скопие
Европейският съюз предупреди македонското правителство, че средствата за Коридор 8 не могат да бъдат пренасочвани към други проекти и транспортни коридори. Брюксел следи отблизо търга в Северна Македония за жп линията до България и призовава всички важни решения да се вземат след консултации с блока, се посочва в позиция на делегацията на ЕС в Скопие.
"ЕС - заедно с други финансови поддръжници на проекта за изграждане на Коридор 8, който е от изключително значение, следи отблизо тръжния процес. Северна Македония е страна по договора, отговорна за тръжния процес. Продължава оценката след подаване на офертите. Силно насърчаваме спазването на приложимите процедури и стандарти и консултация с всички съответни заинтересовани страни по такива важни въпроси", заяви делегацията на евросъюза пред "Телма".
Брюксел подкрепя Скопие в завършването на този "проект, който е от голямо значение за страната, нейните граждани и целия регион". ЕС предупреждава, че средствата за Коридор 8 не могат да бъдат използвани за други направления.
Мицкоски няма да преговаря със служебното правителство на България
"Финансовото разпределение за този проект се състои от комбинация от значителна безвъзмездна помощ от ЕС и обединяване на средства от ЕИБ и ЕБВР. Тази финансова подкрепа е предназначена точно за тази процедура и проект. Всяка друга употреба не е предвидена", се подчертава в позицията.
Припомняме, че македонският премиер Християн Мицкоски обяви, че е бил жертва на опит за подкуп точно в тази тръжна процедура за избор на изпълнител. През последните седмици Мицкоски и негови министри призоваха за прехвърляне на средствата от Коридор 8 към Коридор 10. Транспортният европейски Коридор 10 преминава от северозапад на югоизток и съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България.
Напрежение между София и Скопие заради Коридор 8
Македонското правителство твърди, че връзката с Белград и Солун е по-важна за икономиката на Северна Македония, за разлика от маршрута Бургас-Дуръс (Албания). Последният е част от т. нар. Коридор за мобилност на НАТО, но управляващите в Скопие го смятат за провалена инвестиция. И в последния доклад на ЕК за страната беше подчертано, че трябва спешно да се ускори строителството на Коридор 8.
Министърът на транспорта Александър Николоски наскоро каза, че жп маршрутът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а България дори няма готов проект - твърдение, което беше опровергано с документи от българска страна. Николовски обяви и изтеглянето на членовете на Комисията за изграждането на третата фаза на жп линията с България.
Информирайте се преди всички - последвайте ни в Google News Showcase