Забраната е част от огласения от политиците план

След четири години норвежката столица ще забрани движението на автомобили в центъра на града, което е част от огласения от политиците план. В него се призовава към драстично намаляване на въглеродните емисии и ограничаване на автомобилния трафик с 1/3 в следващите 15 г., съобщава в. „Хъфингтън пост“, цитиран от БГНЕС.

 

В плана са включени още стъпки за намаляване вредните емисии от всички източници, като основната му цел е намаляване на въглеродните емисии наполовина в срок от пет години, при сравняване с данните от 1990 г., и с 95% до 2030 г. Също така от пенсионния фонд на Осло от 9 млрд. долара ще бъдат извадени течните горива.

 

Декларацията, която беше инициирана от Зелената партия, беше огласена след изборите в Осло през уикенда, като при вота значителен успех отбелязаха прогресистите, например Зелените спечелиха 8% и ще обединят сили с Партията на труда и Социалистическата левица.

 

„Решението за свободен от коли център на града е подкрепяно от всички сектори на политическия пейзаж, и, освен това, спечели поддръжката и на младежката организация на управляващата Консервативна партия. Предложението за отстраняване на колите от центъра на града беше продиктувано както от идеята така районът да стане по-достъпен, така и заради намаляването на вредните емисии“, заяви в имейл до „Хъфингтън пост“ Ейвинд Тредал, представител на Зелената партия в Осло.

 

Въпреки усилията за справяне с климатичните промени, Норвегия трудно се справя с контрола на замърсяването и за пореден път превиши годишните си цели за ограничаване на вредните емисии. Най-големият източник на замърсяването на въздуха е пътният трафик. Много хора карат през зимните месеци коли, чиито гуми са със шипове, което увеличава сто пъти замърсяването на въздуха в сравнение с колите с обикновени гуми, съобщи миналата година норвежката агенция за околната среда.

 

За да бъдат постигнати амбициозните цели Осло ще инвестира в създаването на алтернативен транспорт. Има план за изграждането на подземно метро в центъра на града и замяна на автобусите по най-натоварените линии с трамваи. Ще бъдат направени близо 60 км. нови вело- и пешеходни алеи, предвижда се и стимулирането за купуване на електромотопеди.

 

За да бъдат спазвани ограниченията са предвидени и нови ограничения за шофьорите в Осло: някои лентите за движение ще бъде ограничени само за електрически превозни средства и обществен транспорт; паркоместата, които пречат на велоалеите, ще бъдат премахнати; задвижваните с бензин превозни средства ще бъдат ограничени за движение в определени зони; в града ще бъдат увеличени цените и въвеждане на нови такси за паркиране на автомобили.