Данните са били получени с помощта на телескопа Алма, разположен в Чили

Астрономи наблюдаваха за пръв път умираща далечна галактика, която е изгубила около половината от звездообразуващия си газ. Данните са били получени с помощта на телескопа Алма от Южната европейска обсерватория в Чили.

Астрономи за пръв път наблюдаваха как черна дупка превръща звезда в „спагети” (ВИДЕО+СНИМКИ)

Обикновено загубата на газ се приписва на черните дупки, но в случая става дума за сблъсък с друга галактика. ID2299 е толкова отдалечена, че светлината й е пътувала 9 милиарда години, за да достигне до нас. Ние я наблюдаваме в състояние, когато Вселената е била само на 4,5 милиарда години.

Астрономи откриха няколко "пленени" галактики

"Тази елиптична галактика преживява един доста екстремен феномен, който никога не е бил наблюдаван на такова голямо разстояние, изтъкна Еманюел Дади, астрофизичка от Центъра за ядрени изследвания от университета Париж-Сакле. Тя е съавтор на изследване ,публикувано в "Нейчър астрономи", съвместно с Анаграция Пулици от британския университет в Дърам.
"ID2299 " в момента изхвърля повече от половината от газа си, горивото, захранващо образуването на звездите. Това става при феноменални обеми, равни на 10 000 слънца за година. Процесът става едновременно с консумирането на същия газ, за оформянето на звезди, при висок ритъм, с маса около 550 пъти от тази на нашето Слънце.

Мистериозните радиосигнали от Космоса се повтарят

За сравнение нашата галактика, Млечният път, произвежда равностойността на три слънца годишно. При този ритъм отдалечената галактика би трябвало да стане стерилна само след няколко десетки милиона години, което е много кратък период за космическите мащаби.

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.
Източник: БТА