Снимка: iStock
МиГ-29 все още са най-новите изтребители у нас
Изтребителите МиГ-29 все още са най-новите бойни самолети в българските военно-въздушни сили. Получени са още от Българската народна армия в края на 80-те години. Съветският съюз доставя у нас общо 22 самолета - 4 двуместни учебно-бойни и 18 бойни самолета.
Боен самолет на ВВС падна в Черно море
За времето си това е един от най-добрите, мощни и евтини за експлоатация изтребители. Постепенно обаче и тази техника остарява - както физически, така и морално. През годините имаше няколко предложения за модернизация на изтребителите, но в крайна сметка се стигаше само до ремонти, удължаващи живота им.
През годините няколко самолета бяха загубени в авиоинциденти. През 1994 година при полет на малка височина с МиГ-29 загива командирът на авиобаза Равнец полковник Иван Даев. Другият загубен в инцидента самолет е учебно-боен МиГ-29 уб край село Голям чардак през 2012-а година. Двама пилоти катапултират успешно.
На този етап у нас служат около 15 изтребителя, от които три двуместни. Реално, в полетно състояние са 6-8 МиГ-29.
Според военни експерти, без черните кутии, отговор на въпроса какво се е случило в пилотската кабина на МиГ-29, трудно може да се намери. Те обаче допускат различни хипотези, довели до инцидента, една от които е пилотска грешка.
„Той може така да загуби ориентация и да се блъсне във водната повърхност. Което е най-нещастният случай“, обясни авиоекспертът Ангел Борисов.
Опитът на пилота кара експертите да вярват, че непредизвикана грешка е малко вероятна. Затова потърсиха причините и в условията, при които майор Терзиев е летял.
„Действията над море винаги са по-сложни, отколкото по суша. Липсват много от обичайните ориентири”, коментира бившият военен министър Тодор Тагарев.
„Затова, често с кулата се обменя информация и пилотът пита: „Небе или земя“, тоест, да се издига нагоре или да снишава, защото той нищо не вижда“, добави Борисов.
ИЗЧЕЗНАЛИЯТ ЛЕТЕЦ: Валентин Терзиев е сред най-опитните във ВВС
Не на последно място специалистите допускат техническа неизправност в изтребителя да е довела до падането на самолета. Причината била дългият стаж на МиГ-овете във Военновъздушните сили.
„Днес беше споменато, че специално тези са от 89-а година. МиГ-29 в България има и от по-рано“, каза бившият военен министър Велизар Шаламанов.
„Много голяма част от самолетите не летят, което води до неритмична подготовка на самите пилоти“, добави авиоекспертът Димитър Ставрев.
Откриха вещи и отломки от падналия самолет (ВИДЕО)
Според Шаламанов обаче по-големият проблем бил, че тези изтребители не са модернизирани.
„Всички говорим за изкуствен интелект, всички говорим за сензори, един съвременен самолет като F-16, който придобиваме, има тези възможности в електрониката“, посочи той.
Извън възможните хипотези за инцидента, експертите забелязват и друго – майор Терзиев вероятно не е успял да се катапултира.
„Чисто технически, ако има катапултиране, трябваше да има и сигнал от това, че е на вода с лодка и маяк“, смята Шаламанов.
Радев след авиоинцидента: Пилотът е прекрасен човек и професионалист
Кога ще бъдат открити черните кутии, съдържащи отговорите на всички въпроси, остава неясно.
„Има случаи на катастрофирали самолети, в които месеци по-късно черната кутия се намира, има и случаи, в които никога не се намира“, каза Тагарев.
До изясняване на случая, по думите на специалистите, на МиГ-овете няма да се лети. Експертите са лаконични и за шансовете на пилота да е оцелял.
„Това, че се намери жилетката, е само един минус. Минус за живота на пилота“, смята Борисов.