С Фредрик Харен, който ше вземе участие във Future Forum, организиран от NOVA и Webit през октомври, разговаря Юлиян Стоянов

История за успеха. Или по-скоро история за онези моменти, когато успехът не идва. В глобалния свят на 21 век най-успешни са онези, които са най-интересни. Какво да правим обаче, когато творческите идеи просто не идват? Шведът Фредрик Харен знае отговорите. 

Нарича себе си изследователят на креативността. Като дете си измислял свои игри, по собствени правила, защото другите му били скучни. През 93 година прави първото в историята изследване за интернет маркетинга. Пет години след това вече е милионер, но издигнал се вече на върха, прави рязък завой. Продава компанията си за милиони долари и започва да преследва творчеството и поривите на душата. Днес е известен като мъжа, който има няколко частни острова, а ако му допаднете, ще ви разреши да отседнете безплатно на някой от тях, за датворите. 

"Започнах да изследвам креативността в зората на интернета. И тогава това пространство беше най-големият катализатор на креативността, който светът някога е виждал. Изкуственият интелект ще победи това. Той изучава човешкото творчество като ни помага да бъдем по-креативни, както и като създава свое съдържание. Не трябва да ни е страх. Прегърнете тази мисъл и използвайте този уникален инструмент както направих аз през 1995 година", съветва Фредрик Харен, лектор по креативността.

Аз съм от поколението Z. Всичко ми е в телефона, мога да намеря всякаква информация на готово за секунди. Но там вдъхновение мога ли да намеря, това пречи ли ни на креативността?

Мисля, че твоето поколение има потенциала да бъде най-креативното, което сме виждали. Идея е да имаш две неща, които знаеш - и да ги комбинираш. Обаче е важно да разберем това, че именно, защото имаме толкова много информация, има риск просто да консумираме. Ще гледам това видео и това видео. И ето, че постоянно само вдишваш и нищо не издишаш, не създаваш. Много важно за тази генерация е да се научи да изключи всичко, да седне и да започне да създава.

Откакто започнахте да изследвате изкуството на креативността сте обиколили 75 страни, правили сте 2000 презентации и сте написали 10 книги. Не е ли изморително това? Как винаги сте вдъхновен, без да прегаряте?

Не трябва да бъдете вдъхновени винаги. Вдъхновение буквално означава да вдишаш. Вдишаш и издишаш. Ако постоянно вдишаш, накрая умираш. Креативността е да издишаш, да сътвориш нещо. Понякога просто трябва да спрем. Да попътуваме, да видим нови места, да срещнем интересни хора. Това е като креативен кислород в мозъка.  6 месеца в годината живея на моя изолиран частен остров. Не се срещам с никого и просто стоя и рефлектирам върху това, което съм научил. Така си пиша книгите.

Добър съвет, но не всеки има частен остров. Казвате, че не инвестирате в биткойни, а купувате острови. И хората, които идват на острова ви, не плащат нищо. Какво правят там?

Имах 3 острова - два в Швеция и един във Филипините. Този във Филипините го продадох, много е далече. Сега имам два в Швеция. На единия живея, другият го наричам “Островът на идеите” и го давам на хората безплатно. Да работят върху каквото искат за една седмица. Бизнес планове или да размишляват какво ще правят с живота си. Просто ми казват какво искат да правят и отиват. Това е перфектното място за идеи, защото психически се изолираш, останалия свят изчезва и си казваш - тук съм само аз с моите идеи. Имам една седмица да го измисля. Идвали са малайзийски травестити, които са се чудили какво да правят с живота си, един куриер от голяма фирма загуби смисъла на живота си, напусна работа и дойде да намери себе си. Можете да запалите искрата в някой човек само за час. И тогава те ще разберат, че могат да използват знанията си за нещо много повече.

Винаги започвате вашите беседи с въпроса кой от вас е креативен. Какъв отговор очаквате от публиката и какво изобщо означава тази дума?

Скучният отговор е, че креативността е процес от това да осъществиш идеите си. От години изучавам креативната сфера. По-дълбокото значение е, че креативността разрешава проблеми. Ако си креативен, имаш по-малко проблеми и това прави живота ти по-добър. Самият креативен процес прави човека щастлив. Любовта - това е най-хубавото чувство. Но да бъдеш креативен, означава да бъдеш щастлив.

Ние българите креативни хора ли сме?

Източно европейците не са само креативни. Те са умни, гладни за успех. Винаги съм смятал, че ако ще назнача някой в компанията ми, то той ще е от Източна Европа. Познавам българи, но не съм бил в България. На есен ще направя проучване и ще посветя глава на книгата ми за това какво разбират българите за креативността.

Този октомври ще бъдете в София на форума Future Forum, организиран от NOVA и Webit - форумът за бъдещето. Какво бъдеще ни очаква според вас? По света все още има войни, климатични промени, а хората и политиците са разделени все повече от всякога.

Скоро чух една дума – мелиоризъм, която си запазих в телефона. Убеждението, че можем да променим света с любов, креативност и доброта. Това е най-красивата дума, която някога съм чувал. Ако сме негативни, може лошите прогнози да се сбъднат. Нека сме по-позитивни.

Фредрик Харен ще вземе участие във Future Forum - събитие, организирано от NOVA и Webit, което ще се проведе на 23 и 24 октомври в НДК.

Цялото интервю гледайте във видеото. 

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase