Премиерът беше категоричен, че това правителство няма да носи отговорност за действията или бездействията на предходни кабинети
Провелото се съвещание беше като реакция на трагичния инцидент с 12-годишната Сияна, както и усещането в обществото, че има много нерешени проблеми, свързани с пътната безопасност. Това обяви премиерът Росен Желязков след срещата в Министерския съвет на тема пътна безопасност и борба срещу войната по пътищата, на която присъстваха представители на правителството, на ресорните ведомства и на неправителствения сектор.
Премиерът беше категоричен, че това правителство няма да носи отговорност за действията или бездействията на предходни кабинети. "Ние ще поемем ясна политическа отговорност за действията, които ще бъдат представени на публичността", заяви той.
Войната по пътищата през очите на почернените родители
Сключените договори за поддръжка на пътната инфраструктура ще бъдат използвани. Те са сключени през 2022 година, но по тях не е свършено почти нищо. Желязков подчерта, че ще бъде посочен срок и съответните обекти и няма да бъдат пестени ресурси за тяхното изпълнение. "Това ще бъде значителна, но важна инвестиция за осигуряване на пътната безопасност, но тя не изключва всички останали мерки, които ще се предприемат", подчерта министър-председателят.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов заяви, че в сряда на оперативно заседание ще се разгледа доклад с предвидени 37 мерки за безопасността на движението по пътищата. "Целта е да се постигне 20% намаление на загиналите на пътя", подчерта той.
Автоексперт: Катастрофата, в която загина 12-годишната Сияна, е публична екзекуция
И съобщи и някои от мерките. Едната е едновременно установяване, наказване и връчване на наказателното постановление на нарушителите, за да не се укриват и чувстват безнаказани. Предвижда се и повишаване на контрола при превоза на деца и ученици.
„Ще въведем задължителни технически пособия, които да не допускат стартирането на двигателя, ако водачът е употребил алкохол или наркотици”, каза Караджов.
По думите му в момента няма орган, който да разследва тежките ПТП в автотранспорта, като се предвижда това да стане факт чрез законодателни промени. Караджов подчерта, че се предвижда средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отиват към общините и централната администрация за повишаване безопасността на движението.
Правосъдният министър Георги Георгиев обясни, че след поетия ангажимент преди по-малко от два месеца към родителите и близките на загиналите при ПТП е бил подготвен законопроект, с който се решава един от основните проблеми в българското правораздаване – бавното правосъдие.
"Това, което казаха на срещата родителите е, че първата трагедия е загубата на децата им, а втората – сблъсъкът с неработещата система", посочи той.
И подчерта, че на това трябва да се сложи край - с решителни мерки за затягане на контрола по отношение на вещите лица, чиито експертизи имат определящо значение за изхода на делото. Освен това се въвежда възможност съдиите по-лесно да разпитват вещите лица чрез видеоконферентна връзка, така че да могат да поемат повече ангажименти. Ще се въведат и изпити и задължително обучение от страна на държавата.
"Разглежда се и законопроектът за общинските камери, за да бъдат използвани за санкциониране на нарушителите, както се прави в цял свят”, добави правосъдният министър.
МВР ще предложи по-ниска скорост и повече патрули. "Ще се намали скоростта на магистрала на 130 км/ч и ще има повече цивилни патрулни коли", подчерта старши комисар Калоян Милтенов, заместник-директор на ГД "Национална полиция".
„Ако не беше спряно строителството на „Хемус”, ако не беше забавена строителната дейност на пътя Ботевград- Мездра, този трафик нямаше да мине оттам (бел.ред - отсечката, на която загина 12-годишната Сияна) и нямаше да се увреди в такава степен пътното платно”, обясни от своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.
По негови думи до края на юни ще има отворен лот на „Хемус” и ще има проходимост на участъка Ботевград-Мездра, който ще изнесе почти изцяло тежкотоварния трафик в нормалното му направление.От сряда започва и дейността по обезопасяването на 36 участъка, които са идентифицирани като критични. А до четвъртък Агенция „Пътна инфраструктура” ще качи на своята страница всички дейности, които предстоят със съответните срокове за изпълнение.
Експертът по пътна безопасност Диана Русинова, която също присъства на срещата в МС подчерта, че се е постигнал консенсус "всеки ще си върши работата". "Ние от неправителствените организации ще осъществяваме граждански контрол, а институциите са поели конкретни ангажименти за това да намалим пътно-транспортния травматизъм в страната. Ще има конкретни мерки с конкретни срокове, които ще могат да бъдат следени в интернет", заяви тя.
От сдружението "Ангели на пътя" благодариха за поетите от властта ангажименти. "Вярвам, че има политическа, човешка и всякаква сила да спрем убийствата по пътищата", заяви Петя Иванова от "Ангели на пътя".
А въпреки съвещанието и обещанията за промени, протести през уикенда ще има. "Протестът, който е обявен за събота, 12 април, от 10 ч. остава. Призовавам хората, които ги е грижа, да изразят своята непримиримост към това, което се случва по пътищата ни", подчерта Евгени Христов от Инициативен комитет "Заедно срещу безумията по пътищата".
На фона на провелата се среща в Министерския съвет пред камерата на NOVA застана Екатерина Алексиева - съпруга на пострадал при ПТП. На 1 април при отбивката за Костенец на АМ „Тракия” колата на Симеон Алексиев изхвърча от пътя и катастрофира. Мъжът е с много натъртвания и счупена ключица, а неговият спътник е с няколко шева на главата.
Няколко часа след това друг автомобил катастрофира на същото място и удря колата на Симеон. „Успя да ми разкаже, че когато е излязъл от колата с помощта на пожарникари, които са рязали ламарините, е видял, че около него има няколко надгробни плочи. Това за мен е достатъчно показателно”, подчерта Екатерина Алексиева.
Обяснението на АПИ е, че проблемът с пътищата бил заради липсата на договори. Председателят на агенцията инж. Йордан Вълчев обясни, че за 4 години нищо не е свършено заради липса на пари. И беше категоричен че: „От 1 година съм председател на Управителния съвет на АПИ. Като постъпих на работа, нямаше сключени договори за поддържане на пътната инфраструктура. За да можем да работим, трябва да имаме договори. Сега вече ги имаме и можем да си вършим работата, както трябва”.