Едва половината страни дават добавки, основани на положителни резултати на учениците

Заплатите на учителите в 16 държави от ЕС са намалени или замразени в последните години заради икономическата криза. Това сочи доклад на Европейската комисия, оповестен по повод Международния ден на учителите.

Най-силно бюджетните ограничения са почувствали учителите в Ирландия, Гърция, Испания, Португалия и Словения.

Леко са намалели или са останали същите заплатите на преподавателите в България, Кипър, Естония, Франция, Унгария, Италия, Латвия, Литва, Великобритания, Хърватия и Лихтенщайн.

Едва в четири страни в ЕС заплатите на учителите са увеличени приз последните две години - Чехия, Полша, Словакия и Исландия. Заплащането в Румъния сега е почти на равнището отпреди кризата.

"Учителите играят жизненоважна роля в живота на децата и са от голямо значение за бъдещето им", отбеляза еврокомисарят по образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу. "Възнагражденията на учителите и условията на труд трябва да бъдат основен приоритет, за да се привличат и задържат най-добрите в професията”, допълни Василиу. Според нея обаче този процес е свързан с правото на учителите да имат глас в образователните реформи.

Докладът показва, че от средата на 2010 г. икономическата криза е оказала влияние върху заплащането на учителите, като все повече страни намаляват както заплатите, така бонусите и възнаграждения за празниците.

Гърция е намалила основната заплата на учителите с 30% и е спряла да плаща коледни и великденски бонуси. Ирландия е намалила заплатите на новите учители с 13% през 2011 г., а на назначените след 31 януари тази година - с 20% заради премахването на добавките за квалификация. В Испания заплатите на учителите и на служителите в други държавни сектори бяха намалени през 2010 г. с около 5% и от тогава не са приспособявани към инфлацията. Подобни мерки са били приложени и в Португалия.

В Европа максималната заплата за старши учителите е обикновено два пъти по-висока от минималната заплата на младите преподаватели. Но като се има предвид, че са необходими 15-25 години за достигане до максималната заплата, организациите на учителите се страхуват, че младите хора може да бъдат отблъснати от професията.

Докладът показва още, че макар всички страни да твърдят, че подобряването на резултатите на учениците и на учителите е основен приоритет, само половината страни, отразени в доклада, предоставят добавки на учителите, основани на положителни резултати на преподавателите и на учениците.