Годишно в света жертвите на пътни произшествия са 1,3 милиона

 

България се нарежда на трето място в света по брой на загинали при катастрофи – 90 на всеки 1 000 000 души. Тази статистика представи председателят на УС на Българска асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров пред участниците в Срещата на върха на министрите по пътна инфраструктура, предаде БГНЕС.

 

Над 1,3 милиона са жертвите на катастрофи годишно в света.

 

За последните 10 години у нас за загинали 10 000 души - колкото населението на Сопот или Банско, а броят на ранените е равен на жителите на Перник.

 

Владимир Тодоров обясни, че загубите за икономиката у нас годишно в следствие на катастрофи са около 2% от Брутния вътрешен продукт или 1,2 млрд. лв.

 

Скоростта е основната причина за стряскащата статистика, коментира представителят на неправителствения сектор.

 

„Не трябва да има аргументи, че пускайки нови пътища и магистрали увеличаваме скоростта”, заяви Тодоров. Според него това може да се контролира чрез използването на технически средства и допълни, че камерите у нас са изключително малко.

 

Направените анализи сочели, че по пътищата трябва да се поставят 350-400 стационарни камери за контрол на скоростта. Според Владимир Тодоров трябва да се обмисли възможността те да могат да бъдат поставяни и от общините, защото знаят кои са проблемните участъци на тяхна територия.

 

Според него у нас има 30 проблемни участъка с концентрация на ПТП. За пример той посочи участъка Бургас – Созопол, където всяка година са загинали 10-12 души, но след поставянето на мантинели и разделянето на пътните потоци там няма загинали.

 

Тодоров предложи още въвеждането на специален статут за младите водачи, за които да има определени рестрикции за даден период след получаването на правото да управляват моторни превозни средства, като през този преходен период те да шофират само с придружител.

 

В рамките на дискусията председателят на сдружение „Българска браншова асоциация пътна безопасност“ Николай Иванов припомни, че страната ни е задължена да прави одит за пътна безопасност на пътищата, които са част от трансевропейската транспортна мрежа. Той предложи такива инспекции да бъдат правени и на по-малки републикански и общински пътища, както и на такива в градовете, тъй като статистиката показва, че по-голямата част от тежките инциденти се случват на такива пътища.

 

Припомняме ви, че 215 деца са загинали по пътищата у нас за пет години: