Снимка: iStock
Кризата стопи производството на пенливата напитка
Кризи, инфлация, климат ... любимото на Франция шампанско се отдалечава все повече от масата на французите. В магазините рафтовете с шампанско са все по-малко и по-пълни, за разлика от тези с други пенливи вина, чиито цени са значително по-атрактивни за джоба на потребителя.
Младите французи предпочитат свежите, натурални вина, от които не боли глава и загърбват традициите на своите предци, свързани с консумацията на престижната пенлива напитка.
„Пия шампанско само по два повода – когато съм влюбена и когато не съм”. Този цитат на Коко Шанел е най-краткото обяснение в любов към шампанското във Франция, но времената се менят.
Кризите през последните години доведоха до спад в производството и консумацията на престижното пенливо вино. Доставките на шампанско през 2023 г. възлизат на почти 300 милиона бутилки, а това е с 8% по-малко в сравнение с предходната година. Франция изнася повече отколкото консумират, а местният пазар страда заради инфлацията.
Французите пият все по-малко шампанско, което заменят с по-евтини алтернативи на пенливи вина.
Да отвориш бутилка шампанско: Свръхзвукова ударна вълна изхвърля газ с 400 метра в секунда
„Една от алтернативите е просеко. По-евтино е, а вкусът му е като този на шампанското. В нашия бар предлагаме само най-висок клас, чаша от което струва 15 евро. Увеличихме малко цената заради инфлацията, но все пак пенливото вино се поръчва. В баровете на хотелите е различно, в сравнение с другите заведения. При нас идват предимно туристи, които не се влияят от цената”, казва барманът Александър.
Спадът в продажбите на шампанско обаче не притеснява професионалистите в този бизнес, които поддържат оборот от над 6 милиарда евро. Стратегията е да продават по-скъпо, дори това да означава намаляване на обемите.
Французите може и да пият по-малко шампанско заради цената, но от правилото изключение правят на Лазурния бряг, където пенливата напитка е все така на почит и никой не пита за цената.
Но новото поколение французи обръща гръб на традиционното шампанско за сметка на натуралното вино – от биогрозде, без добавки, филтрация и сулфати.
„Натуралните вина набират все по-широка популярност във Франция. Младите французи ги предпочитат пред традиционното шампанско”, обяснява Александър. „Днешното поколение е съставено от активни хора, любопитни, отворени към новите неща, към новите вкусове, за разлика от по-възрастните французи, които държат на традиционната чаша шампанско”, казва още барманът.
Франция може и да остава най-големият консуматор на шампанско в света, но над 4 милиарда евро от оборота идват от износ. САЩ са водещ вносител, заедно с Великобритания и Япония.