След шестдневна стачка за по-високи възнаграждения, държавата отпусна 15 млн., за да се разреши проблемът
Не видяхме диалогичност у Терзиев, властово парализира града, докато шофьорите блокираха дебата. Ситуацията беше с предизвестен край - единственият начин да се реши беше да се намеси държавата. Така политологът Цветанка Андреева коментира в студиото на "Здравей, България" транспортната криза в столицата, която остави гражданите без обществен превоз за близо седмица.
Николай Василев: Транспортът в София може да бъде частен
След шестдневна стачка за по-високи възнаграждения наземният градски транспорт в София възстанови движението си поетапно от вечерта на 19 май. До това решение на синдикати и работници се стигна, след като държавата отпусна 15 млн. лева за четирите общински транспортни дружества.
''Кризата с градския транспорт показа, че местната власт не може да решава подобни сериозни проблеми. Терзиев няма никакво влияние, не разполага с основните властови инструменти - няма подкрепа в СОС и не може да води разговори с централната изпълнителна власт. Това са задължителни условия за всеки един кмет, затова се опасявам, че до кризисни ситуации ще се стига по-често. Кметът на София не притежава политически усет и диалогичност, която е нужна особено за кметовете", коментира Андреева.
До намесата на правителството се стигна, след като кметът на София Васил Терзиев не успя да постигне договорка с протестиращите и да прекрати транспортната блокада на столицата.
С отпуснатите от кабинета средства до края на годината трябва да бъдат изпълнени исканията на синдикатите за повишение на заплатите, но това как ще се разпределят парите, ще реши Столичната община. Смята се, че ще бъдат удовлетворени исканията на служителите за увеличение с 300 лв. на основните заплати в четирите транспортни дружества в столицата.
Журналистът Веселин Стойнев смята, че блокадата в София е показала, че страната трябва да се управлява по устойчив, а не по "пожарникарски" начин.
"Проблемите не бива да се разрешават временно и да ходим да просим от премиера. София можеше да се оправи с проблема с транспорта, ако той не беше политизиран. Кризата доведе до ново политическо разделение, заложени са бомби това да продължи и за в бъдеще, а от това губят само управляващите. Това освети отдавна плъзнали твърдения - че СОС се управлява от едно икономическо мнозинство. А то съвпада и с управляващото на национално ниво. Борисов, с репликата си, че софиянци трябва да си изстрадат промяната, категорично убеди обществеността кой е подклаждал протеста. Още повече, че беше предвождан от двама членове на Общинския съвет, които се явяваха и синдикални лидери - пряко свързани с ГЕРБ и БСП. Който създаде кризата, той я и разреши", посочи Стойнев.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни